elev

    Hej är 19 år gammal (sista år på gymnasiet) och är bosatt i stockholm Jag tänkte söka in till socionomprogrammet för att sedan arbeta som kurator och undrar lie hur det går till, kommer jag direkt att få behörighet som kurator efter examen? Jag vet dessutom att det är svårare att komma in på högskolor här speciellt under HT. Är det så många som också söker VT? Jag är nog lite orolig över att flytta ut verkar det som. Vilka ställen är närmast stockholm som man kan studera i och som är lättare att komma in på? Kan jag få en bostad om jag t.ex söker in i uppsala, eller lund? Hur mycket tjänar en kurator efter skatt ungefär? Hur ser arbeten ut, är det svårt att få jobb på tex skolor oså?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan;
    kika på yrkespresentationerna: Kurator, Skolkurator, Socionom samt Socionomyrken.
    Utbildning på socionomprogrammet är 3,5 år på heltid. Sedan brukar man behöva gå minst ännu ett år, påbyggnadsutbildningen - om man vill bli just Kurator. Så, vi pratar om arbetsmarknaden på minst femårs sikt... och vi vet ju egentligen inte så mycket om vad som händer om 5 år.
    T.ex blev kurator inom hälsovården LEGITIMATIONSYRKE från 1 juli 2019; innan krävdes inte legitimationen. Hur det på sikt blir med de övriga kuratorsyrken/socionomyrken - kan vi inte ge ngn garanti på.
    *****
    Att det ofta är lite lättare att komma in på utbildningar på eftergymn.nivå, bl.a på högskolenivå på Vårterminen, beror på att det är färre som söker; gymnasieeleverna läser ju fortfarande år3 på gymnsiet och kommer söka till hösten.

    Sök till höstterminen; och om du inte kommer in - gör Högskoleprovet ännu en gång - och sök sedan till vårterminen.
    Utb.utbud på högskolor-universitet i Sverige fatställs helt till första dagen i anmälningsperioden; närmast till mitten på mars 2020 - till starter HT20.

    Bostadssituationen
    I Uppsala är det enligt vad jag vet ännu svårare att hitta bostad än i Stockholm.

    Vänligen
    Julia