Filip
    Jag har länge haft tanken på att påbörja studier i Tyskland efter gymnasiet. Eftersom att jag vill göra ett miljöombyte efter studenten så har jag kollat på olika alternativ till studier i Tyskland under ett år. Jag har hittat diverse språkutbildningsföretag som erbjuder undervisning i tyska kombinerat med praktik inom ett särskilt intresse. Då jag i nuläget bara planerat för att stanna i Tyskland under ett år så undrar jag ifall det är bättre att istället söka sig till ett universitet i landet med tanke på den låga meriten ett praktikprogram skulle ge mig om jag skulle vilja studera i Sverige igen året därpå.

    Hur bör jag gå tillväga i detta fall?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Filip,

    du kommer att söka till högskola/universitet i Sverige på de betyg du får på gymnasiet nu till sommaren, och inte på de betyg som du får under "praktikåret" i Tyskland. Så på det sättet är det lugnt. Du kan gå "praktikåret" i Tyskland utan att det påverkar dina möjligheter att komma på en högskoleutbildning i Sverige.

    Jag tänker också på möjlighet att jobba i Tyskland, sök jobb - varför inte? Det finns inga garantier på att du får jobb, men vill du inte försöka i alla falll?

    Om du får jobb, får du "miljöombyte", vilket jag förstår att du villl få och så tjänar du pengar och skaffar dig arbetslivserfarenhet.

    Det finns många olika sortens studier som det går att söka i Tyskland, och så kan du också söka jobb :).

    Exakta detaljer om studier i Tyskland kan vi tyvärr inte hjälpa dig med, då vi saknar experter på studieutomlands här hos oss på Fråga SYV.

    Det vi kan hjälpa till angående studier utomlands är genom att skicka länkar till de sidor som vi anser vara pålitliga. Om du önskar det, var god hör av dig igen.

    Bästa hälsningar och Lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Jag skulle gärna vilja ha länkarna :)
    • Anna : Nu har jag i ett nytt svar uppgett ett antal länkar till hemsidor med - vad vi tycker - är Bra information! :)
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej FiIip!

    här får du länkar till de hemsidor som vi anser vara pålitliga och innehålla relevant information om studier, praktik och jobb utomlands:
    Info om Studier utomlands på www.studera.nu >>

    Info om Studier i Tyskland på www.studera.nu >>

    Sök EURES-rådgivare>>, experter på arbetsmarknaden i europeiska Iänder - Mer information finns på Arbetsförmedlingens hemsida>> och på hemsidan för Den Europeiska Portalen för Rörlighet i Arbetslivet>>

    Utbyten och språkresor på Rotarystuden.se >> (icke-vinstdrivande organisation)

    Ang. studieekonomi vid utIandsstudier, är det bäst att vända sig tiII CSN> - för att det är de som fattar besIut. Det beror på vilken utbildning man vill gå utomlands, det är inte vilken utbidning som helst som de godkänner och beviljar studiemedel för.

    Se även info på Euroguidance.se>>
    samt våra egna "sammanställningar" på följande "undersidor" till www.fragasyv.se

    länksamling om att jobba, studera och praktisera utomlands>>

    språktest inför studier utomlands>>

    tips på vad man bör tänka på när man planerar läsa utomlands>>

    Och här>> kan du gratis beställa Universitets- och högskolerådets broschyr om att studera utomlands.
    Längre ner på sidan skriver du in antal broschyrer (max 5 stycken) - i "kvadraten"och fyller i din adress och sedan trycker pålängst ner på sidan.