Förnamn
    Hej! Om man blir underkänd i 2-3 ämnen (inte svenska, engelska eller matte) som gör att man inte kan ta studentexamen - och om man sedan får möjligheten att göra en prövning under augusti som gör att man då får tillräckligt mycket poäng för studentexamen. Vad gör man då på avslutning? Kommer man få examen då man har skrivit ner sig till prövning och sen förlora examen om man inte klarar av sig på prövningen? Eller kommer man inte få ta studenten och istället senare få studentexamen efter prövningen (om man klarar sig)?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    att få ut dokumentet som heter Examensbevis
    och att fira att man har avslutat gymnasiet (eller gått på gymnasiet i 3 år) är 2 olika saker.
    Läs gärna Reportage/studenten.
    Student-firandet kan bli helt inställ för alla, t.ex pga covid-19 som skedde förra året för många f d gymnasister, tyvärr.
    Dokumentet Examensbevis som ger grundläggande behörighet till högskolestudier (om det innehåller bl.a godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6) kan man få på gymnasiet eller på komvux. Om man gått ut gymnasiet med ett studiebevis, kan man komplettera mot examensbevis - på komvux.
    ang.firandet... det är frivilligt att fira, bl.a fira "studenten". Numera är det dock inte så strikt och nästan vem som helst kan få vara med och fira (om firandet ej blir inställt för alla). Förr-i-tiden var det strikt, men inte nu längre. :)

    Om eleven ska göra prövningar för att uppfylla kraven för examensbevis, då får hen ut examensbevis efter det att hen har uppfyllt kraven. Det går inte få ut examensbevis utan att man innan dess uppfyllt kraven.