Sofie
    Har alltid drömt om att bli arkitekt men just nu går jag ut med en yrkesexamen inom handel så behöver läsa upp väldigt mycket för att ha en chans. Men hur tror ni att det ser ut i framtiden, finns det mycket jobb som arkitekt? Och vilken är den bästa vägen att gå för att komma dit?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, för att bli arkitekt behöver du först och främst komplettera ditt program så du får en högskolebehörighet, Svenska 2+3 och Engelska 6. Har du redan gjort det så behöver du även läsa till fler mattekurser, Matte 2+3 och mer Naturkunskap, Naturkunskap 1a2 och Naturkunskap 2. Hinner du inte komplettera dessa kurser innan du går ut gymnasiet så kanske du kan läsa kurserna på ditt lokala Komvux.

    Här kan du läsa mer om arkitektyrket och dess framtid.

    http://www.framtid.se/yrken/arkitekt

    http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Yrken-A-O.html?url=1119789672%2FYrken%2FYrkesBeskrivning.aspx%3FiYrkeId%3D469

    /Lena, Syv