Student

    Hej! Jag har hört talas om yrket "bildpedagog" och är intresserad av att vidareutbilda mig till det, men jag hittar ingen mall för hur det går till och undrar om ni har några tips kring det. Jag har en kandidatexamen i etnologi och har studerat bildkonst (praktiskt) på Konstskolan Idun Lovén ett år. Bästa hälsningar, Billie

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Billie!
    se om det är yrket Ateljerista som du är intresserad av. Kika gärna på Framtid.se/yrke/ateljerista
    Yrket Ateljerista är i Sverige inte reglerat; det betyder att arbetsgivare kan anställa med vilken utbildning som helst, enligt egen bedömning. Enl.vad jag vet är det svårt att få jobb inom det yrket. Du kan söka med den utbildning du redan har, om du hittar var du kan söka jobbet.

    Vill du däremot bli Bildlärare så är det så att behörig lärare måste ha lärarlegitimation. I grunden för lärarlegitimation ligger lärarexamen. Bäst information om lärarutbildningar får man av studievägledare på lärarhögskolorna.