Louise
    Hej!
    När jag slutade 9an våren 2014 var det dags att söka in till gymnasium, jag ville söka till fordonsprogrammet men detta var ett stort och bestämt Nej för min mor som även fick med skolans SYV på detta.
    Först fick dom mig att söka in till samhällskunskap vilket jag i smyg ändrade till fordonsprogrammet och blev påkommen... då hade jag som krav att det skulle vara en hantverkarlinje där jag fick röra på mig.
    Min mor och SYV’en gick igenom olika hantverkarlinjer och dess för och nackdelar vilket ledde till att jag fick söka till elektriker - elteknik.
    Jag hade inte så mycket talan och tänkte att det kan ju faktiskt vara kul.
    Under det 1a året på gymnasiet insåg jag hur himla tråkig denna linje var, jag umgicks konstant med fordonsprogrammet och min bästis teknik klass. Då lektionerna och klasskamraterna inte fångade mitt intresse så blev det att man inte passade tiderna, började skolka, inte var med på lektionerna, kom efter etc...
    Efter det första året var jag och en kompis tvungen att byta skola pga hot, valde då att börja om hela 1an på nytt frivilligt på elektriker gymnasiet.
    Efter 1 år på denna skola bytte jag ytterligare en gång till Värmdö tekniska gymnasium för att gå mina 2 sista år där. Det var en extremt stökig skola med oseriösa ellärare som aldrig kollade av vad jag kunde och inte kunde, han vågade knappt prata med mig, var näsan aldrig på plats, lämnade oss ensamma, lämnade oss med ett datorprogram och gick på rast etc...
    Jag hade även en väldigt otrevlig lärare som peppade alla killarna och berättade för dom när vi började tidigare eller hade inställda lektioner etc men aldrig för mig. Mot slutet blev hon väldigt aggressiv emot mig och höjde rösten, knuffade mig, kränkte mig, tvingade mig till saker etc vilket jag sa till rektorn som inte trodde mig.
    Detta fick mig att verkligen tappa suget totalt på elektriker linjen och yrket allmänt. Hade praktik som elektriker 1 gång vilket resulterade i att han som tog hand om mig och åkte runt med mig raggade på mig och när jag tackade nej så blev han förbannad och otrevlig emot mig resterande 5 veckor.

    Slutet av det sista året strax innan studenten blev jag utbränd och valde att göra klart studierna på distans då det var det eller inget att välja på.
    Jag hann klart med alla kurser utom 6 stycken.
    Två av dessa gjorde jag klart på komvux sommar/höst 2018 - svenska 3 och religionskunskap.

    Började fundera på vad jag ville göra med mitt liv nu efter gymnasiet då jag försökt söka massvis av jobb utan framgång och hur mitt intresse för datorer växte så insåg jag hur gärna jag ville in på högskola och studera vidare..

    Läste att man behövde godkänd i minst 2250 poäng av 2500 gymnasiepoäng och godkänt i svenska 1,2 och 3 samt engelska 6 och matematik 1!
    Så jag började studera datorteknik 1b och blev godkänd i kursen samt att jag påbörjade programmering 1 för att få upp poängen och ligger nu på 2200 poäng!

    Läste dock nyligen att jag måste ha godkänt i gymnasiearbete och 90% av kurserna från en gymnasial vuxenutbildning... jag har 4 stycken kurser jag inte är godkänd i och vad jag räknat ut så behöver jag få godkänt i 2 till? Måste dom vara från samma linje eller kan min datorteknik 1b räknas in då jag studerade datorteknik 1a på elteknik linjen?

    jag har kollat upp gymnasiearbete för elektriker linjen och det innebär att jag måste plugga på en skola och göra praktik igen? Och jag varken vill eller kommer sätta min fot i elektriker branschen igen! Det är verkligen det värsta jag vet!

    Samma sak med min andra kurs jag inte har godkänt i - det är idrott och hälsa. På komvux fanns det endast 2 kurser med idrott och hälsa vilket jag förstod det som var för folk som läser upp mot ett yrke inom detta.

    Sen så har jag inte godkänt inom elmotorstyrning och data och medienät!
    Den ena kursen är också elektriker linje och en kurs jag måste göra på plats på en skola och jag total vägrar ha med elektriker linjen och elektriker yrket att göra efter all min dåliga erfarenhet och bristande intresse.
    Och data och medienät finns inte som enskild kurs på komvux - har letat och när jag väl hittat den så har den ingått i kurspaket som elektriker...

    Så vad gör man om man inte har godkänt i 4 ämnen av 26 stycken men har godkänt i datorteknik 1b på komvux som är en följdkurs av datorteknik 1a som man studerar som elektriker och snart möjligtvis godkänt i programmering 1 som är följdkurs av datorteknik?

    Har bokstavligen noll intresse av elektriker yrket och har aldrig haft och vill aldrig mer sätta min fot inom det ämnet igen då det tyngde ner mig enormt och var de värsta åren i mitt liv.

    Har letat efter kurspaket inom IT på komvux men jag hittar inget inom det heller.
    Så nu sitter man här med 2200 poäng, snart 2300 men har inte skrivit ett gymnasiearbete och saknar godkänt i 1 till kurs för att kunna söka högskola och är helt låst!

    6 1/2 månad kvar tills sista ansökningen till högskola så det börjar bli akut!
    Vad kan jag göra?
    Jag vill studera inom ämnet datorer på högskola... det är där mitt intresse ligger.. inte elektriker!
    Hur gör jag så jag får behörighet?
    När en kurs inte går att söka, en blev jag 90% klar med men hann inte så jag fick F och för att göra om den måste jag praktisera som elektriker igen, en kurs går bara att söka för vidare studier inom ämnet och finns endast två, en kurs tillhör elektriker programmet.

    Det är totalt kaos och ser rätt mörkt ut just nu :(
    Snälla hjälp?

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Louse,

    olyckligt att din studiegång på gymnaiet var så stökig och att du upplevle några situationer som mycket otrevliga; beklagar detta.

    Angående dina fortsatta studier
    Läsa på eftergymnasial nivå kan man inte endast på högskola/universitet; utan inom andra skolformer också - ex. inom yrkeshögskola (och detta skriver jag för att antagning till yrkeshögskola kan göras på "sammantagen bedömning" dvs det är inte helt nödvändigt att ha examensbevis från gymnasiet för att kunna bli antagen till yrkeshögskola). Kika därför gärna på yh-utbildningar (och ännu fler kommer att dyka upp i början på februari 2019) - yh utb inom Data-branschen >>. Det går att söka väldigt många olika yh-utbildningar och du behöver inte prioritera "i första hand", "i andra hand"...

    **************
    Men om du har bestämt dig för högskola/universitet - då behöver du uppfylla strikta regler för Behörighet: både grundläggande och särskild behörighet för just den utbildning som du söker.
    Grundläggande behörighet kan uppnås genom Examensbevis (här måste du uppfylla alla de regler som finns för att kunna få examensbevis) från högskoleförberedande program eller från yrkesprogram med godkända betyg i svenska 2,3 och eng 6.
    Särskild behörighet till Data-utbildningar på högskolenivå brukar innefätta rätt mycket matematik, ofta krävs det godkänt betyg i Matematik 4 och även i Fysik2 och Kemi 1 (detta för att civilingenjörsprogrammen, även inom område "data" ändå kräver fysik 2 och kemi 1).
    Alltså, om du siktar på Civilingenjörsprogrammet på högskolenivå - är det lika bra att läsa upp till matematik 4 och fysik2 och kemi 1 och ta ut examensbevis från ex. teknikprogrammet - på komvux.
    ***
    Andra sätt att uppnå behörighet till högskoleutbildningar ligger via studier på en folkhögskola eller genom "reell kompetens", som inkluderar arbetslivserfarenhet i minst 3 år.
    *****************
    Du kan givetvis göra ansökningar till flera olika högskoleutbildningar (ansökningsperiod blir från 15 mars till 15 april 2019) men om du sedan inte kompletterar med alla meriter som krävs, senast 20 juni, får du svar OBEHÖRIG.
    Att du blir fullt behörig innan 20 juni i år, kanske inte är realistiskt att planera för.
    Jag förstår att det hände mycket negativa saker när du sökte till gymnasiet och när du läste sen... men det kan inte högskoleantagningen ta hänsyn till; komvux, däremot, skulle kunna ge dig extrahjälp (med hänsyn till vad som hände förut) - ex. genom att anta dig snabbt och just på alla de kurser som du behöver få godkända betyg i och att genom att sedan snarast utfärda examensbevis, utan några dröjsmål.
    Tips! boka tid hos kurator på komvux, berätta din historia och fråga vad hen kan hjälpa dig med.
    Du kan också samtidigt söka till många olika yrkeshögskoleutbildningar och komma in på flera av dem; och ansökan till högskolor/universitet eller studier på komvux eller på en folkhögskola - påverkas inte av att du samtidigt söker andra utbildningar /eller jobb/.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp för dig,
    Lycka till!
    S.