Måra

    Jrkrllemwmemmenekke

    • Daniel : Frågan gäller behörighet till sjuksköterskeprogrammet och möjlighet att läsa på komvux i en annan kommun än där man är folkbokförd.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej! Engelska 7 krävs inte för behörighet, men Naturkunskap 2 krävs för särskild behörighet till sjuksköterskeprogrammet (om du inte kan uppnå behörighet genom Ersättningskurser). Jag tycker du bör boka tid med SYV på komvux och undersöka om du kan få behörighet = nk2 genom ersättningskurser.
    Om det visar sig att du behöver läsa naturkunskap 2 fråga om komvux i din kommun kan erbjuda dig möjlighet att läsa i snabbare takt så att du kan få ditt betyg tidigare och hinner komplettera.
    Komvux i en kommun där du inte är folkbokförd kommer inte ge dig plats på en gymnasial kurs (anledning: komvux i en annan kommun får inte ersättning för att ge dig utbildning).
    Din fråga om möjlighet att få köpa en kurs är komplicerad. Hermods distans säljer undervisning till privatpersoner men de utfärdar inte betygen. Du måste i så fall få betyg genom en prövning. Att hitta var man kan göra prövningar är svårt. Och nu, fram till 31 dec 2021 är ännu mycket svårare (bl.a på grund av att elever som slutade år3 på gymnasiet under åren 2021 och 2020 får göra prövningar med tillfällig sänkning av avgiften - från 500 kr till 150 kr - och därför ännu fler än vanligt söker möjlighet att göra prövning). Du får leta efter möjlighet att göra prövning i hela Sverige, här är du inte bunden till din folkbokföringskommun.
    Vada gäller Engelska 7 så är det givetvis bra att få 1.0 meritpoäng och det är bra att kunna mer engelska. Men samma regler kring komvux-folkbokföringskommun gäller för alla gymnasiala kurser. Jag tycker nk2 är mycket viktigare för att utan eng7 kommer du ändå delta i konkurrensen om utbildningsplats, men det kommer du inte att göra utan nk2, som krävs för särskild behörighet.