Kajsa
    Hej! Jag gick ut gymnasiet 2017, tyvärr utan någon examen. Sedan dess så har jag jobbat men nu vill jag gärna börja på komvux/vuxenskola så att jag kan få min gymnasieexamen ifall att jag vill utbilda mig vidare på högskola. Mitt problem är att jag vet inte exakt vad för kurser/vilka ämnen jag behöver plugga eftersom att jag inte längre har mitt studiebevis. Jag har försökt ta reda på exakt vad jag behöver göra för att kompensera, och för att skaffa behörighet till högskolan, men jag har inte kommit fram till HUR eller VAR jag kan ta reda på det. Är det något ni kan hjälpa mig med?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Kajsa,

    du behöver hitta ditt Studiebevis eller be om en Kopia på ditt studiebevis på din gamla gymnasieskola.

    Sedan tar du ditt studiebevis (eller kopian) till SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Ni gör sedan tillsammans Studieplanering mot Examensbevis.

    Om du inte hittar ditt studiebevis och ej vill eller kan ta ut en kopia på ditt studiebevis, behöver du i så fall läsa hela din gymnasial utbildning på komvux, vilket tar 3 år (sex terminer).

    Studie- och yrkesvägledare

    På komvux kan man få ut Yrkesexamen eller Högskoleförberedande examen.
    Kursen Idrott och hälsa får ej ingå i examen från komvux.

    Det finns ett stort antal krav för att kunna få ut examensbevis, bland annat:
    Man måste tvunget ha godkända betyg i matematik1, svenska 1 och engelska 5 + i gymnasiearbete - för yrkesexamen + godkända betyg i minst 400 poäng yrkeskurser;

    för högskoleförberedande examen behöver man ha godkända betyg i matematik1, svenska 1,2,3 och i engelska 5 och 6 och godkänt betyg i gymnasiearbete.

    Tema för gymnasiearbete måste stämma överens med programmets/inriktningens innehåll.

    Det kanske är möjligt att komvux i din kommun begär ditt studiebevis från din "gamla gymnasieskola" - fråga på komvux, det är inte förbjudet för dem att göra det. Men oftast tycker komvux-personal att i fall man är motiverad att studera, bör man anstränga sig så pass att i alla fall få tag på sitt studiebevis. men fråga på komvux om du vill... kan vara enklare att direkt be din gymnasieskola att utfärda en kopia /alltså: att du mailar eller ringer till din gamla gymnasieskola/. Om du uppger vad din gymnasieskola hette, kan vi försöka hitta kontaktuppgifter och ge dem till dig.

    Ännu ett alternativ kan vara söka till en Folkhögskola. Det är till en Allmän kurs i så fall - där du på kortast tid 1 läsår kan få ut Omdöme om grundläggande behörighet.
    Med omdöme från en fhsk prövas du i BF-urvalet när du söker till högskola/universitet i Sverige.