Evelina

    Hej! Jag har inte poäng nog för att komma in i BI på det programmet jag vill och tänkte därför försöka komma in i BII gruppen istället, då det har en väldigt mycket lägre poäng. Om jag gör en prövning på ett betyg och höjer det betyget, alltså höjer mitt meritvärde, hamnar jag då i BII?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    ja, det stämmer: om du höjer betyget i en kurs som räknas in i ditt jämförelsetal, t.ex en kurs som ingår i ditt examensbevis, då prövas du med det högre meritvärde i BII, kompletteringsgruppen. Att antagningsgränsen är lägre i BII är ovanligt. Ofta är antagningsgräns i BII högre än i BI.
    Jag tänker också på följande: har du redan nu max antal Meritpoäng? Om inte så kanske du kan läsa en kurs på komvux (eller göra prövning) i en kurs som ger dig meritpoäng, och på så sätt höja ditt meritvärde ännu mer.
    Och jag vill också påminna om att resultat från högskoleprovet placerar dig i HP-urvalet, så gör högskoleprovet. Och även om du redan har gjort högskoleprovet, kan du göra HP ännu en gång. har man flera resultat är det högre resultat som gäller.

    • :

      Okej för förra året var det nämligen:
      BI: 18,39
      BII:12,52

      Och året där innan:
      BI:18,96
      BII:16,80

      Undra vad det kan bero på! Har du någon aning?

      Det är "Redaktionell praktik, Litteraturvetenskap" på Göteborgs universitet jag vill läsa!

      Och nej! Jag har endast 1,5 i meritpoäng. Vad kan jag läsa för att få mer meritpoäng?

    • Julia :

      vilka kurser som ger meritpoäng kan du läsa om på gymnasieguiden.se/merit Vad gäller varför BII-antagningsgräns är lägre så måste det bero på att det finns många sökande som har kompletterat sina betyg men som ändå har ganska lågt meritvärde, då tas rätt många in på de platserna som är reserverade för BII-sökande (för att det är så många behöriga sökande i den gruppen). Men det är endast min gissning. Kontakta antagningsgruppen på det aktuella lärosäte om du vill få en riktigt förklaring. Se på andra utbildningar - du kommer att se att det oftast är lättare att komma in i BI-gruppen, än i BII, allmänt sett. Hur det blir vid nästa antagningsomgång är det ingen som vet. Det får man se i efterhand, när antagningen är genomförd.

    • : Förstår inte, om jag ex läser franska 3 och franska 4 och får 1 meritpoäng ytterligare, hamnar jag inte i BII ändå då?
    • Julia : Jo, du gör det. Du kompletterar i så fall genom att få fler meritpoäng och på så sätt höjer du ditt meritvärde. Börja med att skaffa dig godkänt betyg i franska 3. försök få så högt betyg i franska 3 som möjligt. + 0.5 meritpoäng får du även för E betyget men får du högre betyg än E, blir höjningen ännu större. Jag förstår att du just nu bara vill "hamna" i BII för att du tror att antagningsgränsen kommer även fortsättningsvis vara låg i BII, och det kanske stämmer. Men ingen kan veta vilka meriter sökande har som kommer söka till nästa antagningsomgång, därför är det bra om du försöker höja ditt meritvärde så mycket som möljigt.
    • SYV-besökare : Det är bra om du kompletterar och med kompletteringen försöker få så högt meritvärde som det går att få! Varför antagningsgräns är så pass mycket lägre i BII, kompletteringsgruppen till just den utbildningen är bäst att fråga Antagningsgruppen (tel.nr till antagningsgruppen på Göteborgs universitet är 031- 786 18 55). De kan ingen telefontid på fredag. Ring på måndag så hoppas jag du får svar om varför antagningsgränsen var lägre i BII. Lycka till!
    • :

      Okej tack för tipsen!

      För övrigt så läste jag till två kurser på Komvux för ett år sedan för att jag var obehörig till ett annat program som jag inte är intresserad av längre. Jag fick bra betyg i dessa två, kan jag räkna med dem i mitt meritvärde?

    • Mikael : Det är inte du själv utan Antagning. se som räknar fram ditt meritvärde och det är tyvärr så att kurser som man kompletterar med som inte krävs för behörighet och inte ger meritpoäng kommer inte räknas in.
    • :

      Tack för svar!

      Men om det inte krävs ex Matematik 3 för detta program, får jag någon meritpoäng ändå?

    • Anna : Matte 3 och även matte 2 ger meritpoäng - till de högskoleutbildningar som inte kräver matte för särskild behörighet. Max antal meritpoäng för matte är 1.5 och max antal (totalt) är 2.5 Ingen kan få fler meritpoäng än 2.5. Om du sedan innan inte redan har max antal meritpoäng, och får godkänt betyg i matte 3, får du för den kursen + 0.5 meritpoäng och betyget i den kursen kommer även räknas in i ditt jämförelsetal (därför vinner du på att ha så högt betyg som möjligt).
    Läs alla kommentarer