Kim

    Hej! Jag vill söka in till Polishögskolan och har kollat upp att jag bland annat behöver ha godkänt i svenska A + B eller Svenska 1,2 och 3. Jag har från gymnasiet godkänt i svenska B. Hur ska jag göra? Räcker det med att jag bara läser svenska 1 eller måste jag läsa svenska 1,2 och 3 eftersom A och B inte finns längre? Tack på förhand! Med vänlig hälsning

    • SYV-besökare :

      Om du har Slutbetyg från gymnasieskolan före 2010 står reglerna här: antagning.se/sv/dina-betyg/gymnasieskolan/slutbetyg-fore-2010 och du kan själv se om du är behörig (jämför det du har - dokument från gymnasiet - med det som krävs). Reglerna om vem som är behörig (grundläggande behörighet till högskolestudier/eftergymnasial utbildning) har ändrats många ggr. Det spelar också roll om Slutbetyget (eller Samlat betygsdokument) är från gymnasieskolan eller från komvux/vuxenutbildningen. Jag har också skrivit ett svar till dig, där jag råder dig boka tid med SYV på komvux för att utreda om du är behörig.

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kim,
    det är inte en helt vanlig situation du beskriver. Menar du att du har icke-godkänt betyg i Svenska A eller att du inte alls har något betyg i Svenska A?
    Du kan alltid börja med att söka läsa Svenska 1 och under tiden undersöka om du skulle även behöva läsa Svenska 2 och 3 också - fråga de ansvariga för polisutbildningen om det, är mitt råd. Epostadress för frågor om polisutbildningen är [email protected]
    Vi från vår sida kan också skicka en förfrågan och återkommer till dig när vi får svar.

    Hej igen! nu har vi fått svar från UHR. Var god läs nedan:

    "---- det är svårt dra några slutsatser av den begränsade information som personen gett.

    Har hen ett slutbetyg från gymnasiet (i så fall utfärdat före 2010, eftersom man från 2010 och framåt inte kan ha fått ett slutbetyg utan Svenska A)?

    Har hen ett samlat betygsdokument?

    Har hen kompletterat med något annat?

    För den särskilda behörigheten kan man säga att det räcker med svenska B, men när det gäller den grundläggande behörigheten är det omöjligt att säga något utifrån denna begränsade information. Be personen skicka sin fråga till antagningsservice och bifoga sitt betyg."
    *******************
    min kommentar till svaret, ovan: På https://www.antagning.se/sv/antagningsservicekontakt/kontakta-antagningsservice/mejla-oss/ kan du skicka fråga till Antagning.se

    Julia SYV på FrågaSYV

    Nu har vi fått svar från polisutbildningen att behörighetskontrollen är det UHR, universitets- och högskolerådet som (inför polisutbildningen) gör och att frågan måste därför besvaras där. Och vi har nu ställt frågan till UHR. Återkommer när vi får svar.
    Undrar: har du icke-godkänt betyg i Svenska A, alltså IG, eller är det så att du inte alls har något betyg i Svenska A? Varför läste du Svenska B när du inte hade godkänt betyg i Svenska A? Jag vill bara förstå hur situationen har uppkommit, för att kunna hjälpa dig på bästa sättet.

    • : Jag har IG i Svenska A. Jag valde att läsa Svenska B för att jag senare ville vidareutbilda mig och skulle komplettera Svenska A men tiden flög iväg allt för snabbt.
    • Anna : Problemet blir nu att möljighet att få betyg i de gamla kurserna t.ex i Svenska A upphörde sista juni 2016. Från 1 juli 2016 kan man endast få betygen i de nya (motsvarande) kurserna men att även behörighet, bl.a vad gäller svenska (till eftergymnasiala utbildningar) höjdes och fler kurser i svenska (t o m Svenska 3) krävs nu. De som "då" var behöriga fråntas inte sin behörighet (behåller det) men du var ju inte behörig då du saknade gokänt i Svenska A. Det kan tyvärr vara så att du skulle behöva läsa (eller pröva i) alla 3 nya kurser: Svenska 1,2 och 3. Vi inväntar svar från UHR, men min gissning är att svaret blir att du behöver skaffa dig godkända betyg i alla tre kurser: svenska1, 2 och 3.
    SYV-besökare SYV

    Hej!
    boka gärna tid med SYV på komvux, visa dina gymnasiala betyg där och i fall det är svårt att ge svar på din fråga, kan komvux-SYV kontakta sakkunniga och få fram svar.
    Svårt att gissa hur dina betyg ser ut... och små detaljer kan spela stor roll. Du behöver både Grundläggande och Särskild behörighet och det är inte omöjligt att du kanske redan har båda dem. Om du har ett fullständigt Slutbetyg från innan året 2010 (då reglerna ändrades) och i det slutbetyget endast har IG i Svenska A och godkända betyg i alla andra kurser, då är min gissning att du redan är behörig och behöver inte läsa några kurser, utan kan direkt ansöka till polisutbildningen. I andra fall kan du behöva komplettera och kanske inte endast med svenska utan även med andra ämnen. Bra att titta på ditt betygsdokument. Boka alltså tid med SYV på komvux!
    Du kan också ta och göra ansökan till polisutbildningen. Den kanske går igenom utan problem. Annars så får du svar att du är obehörig, då kan du också få reda på vad (exakt) fattas för att du ska bli behörig.