Alva

    Hej! Jag har valt natur-Sam på gymnasiet och går nu andra året. Jag har nu fått upp intresset för fysik och matematik och skulle därför vilja söka till civilingenjörsprogrammet. Problemet är att jag inte kommer läsa fysik 2 på gymnasiet vilket krävs till alla civilingenjörsprogram. Matte 4 har jag valt som IV-val så det kommer jag läsa. Min skola är jättesträng när det kommer till byten så jag får inte byta till natur natur och jag har pratat med rektorn och jag kan inte läsa bara fysik 2 ändå. Jag kan inte läsa på komvux eftersom jag inte är över 20. Jag kan läsa naturvetenskapligt-tekniskt basår på ett universitet men det känns inte så kul att behöva läsa om alla kurser även fast jag bara behöver fysik 2. Jag har sett att det tar 6 veckor att läsa fysik 2 så det känns synd att i sådana fall lägga ett år på något som hade kunnat ta 6 veckor. Hur ska jag göra? Tack!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alva,

    att läsa fysik 2 på heltid tar 5 veckor (man läser på heltid 20 gymnasiepoäng per vecka och kurser är på 100 poäng). Jag förstår att du tycker att det är synd att vänta minst en termin med ansökan till högskoleutbildning "bara för att" läsa en kurs på fem veckor på komvux, efter gymnasiet, vilket är mitt första förslag. Du behöver inte bli 20 år; om du läst 3 år på nationellt program på gymnasiet och fått ut examensbevis eller studiebevis kommer komvux ta emot dig direkt när du slutade på gymnasiet. Du kan därför söka till civilingenjörsprogrammen till vårterminen 2023 (och göra ansökan på www.antagning.se innan 15 oktober och sedan komplettera med det som krävs t.ex med fysik 2 innan sista dag för komplettering som blir troligtvis 1 dec 2022 - se antagning.se/sv/anmal-dig-och-hall-koll/viktiga-datum).

    Mitt andra förslag går ut på att du ser om du hittar en annan gymnasieskola som har ledig plats, kan erbjuda dig läsa fysik2 och i så fall byter du till den gymnasieskolan.