Alex
    Hej jag har tidigare pluggat på ett naturbasår som jag hoppade av pågrund av personliga skäl och behöver plugga upp dom högskole poängen för att kunna få csn igen. Jag har fattat det som att man kan plugga upp högskolepoäng genom komvux men jag förstår inte riktigt hur jag går tillväga? Måste jag göra något för att dessa komvux poäng ska bli högskolepoäng, ska jag skicka in dom till csn när jag pluggat klart? Jag gör två kurser just nu på komvux båda är på 50 % gäller dom poängen eller måste det vara i samma takt som naturbasåret var? Jag tog kontakt med studievägledare i min kommun men dom sa åt mig att ta kontakt med csn vilket jag hade gjort och dom tipsade mig om komvux. Jag förstår inte riktigt vem jag ska kontakta eller hur jag ska göra. Tack i förhand för svar!
    • Anna : Vad heter de kurserna som du läser på komvux?
    • Anna : Jag har nu svarat. Jag gissar på att kurserna du läser är på 100poäng/styck (för att det är det vanligaste). Är dina komvuxkurser mindre eller större än 100p., var god återkom. Om du uppger exakta namn på kurserna vet jag själv på hur många poäng de är.
    • Alex : Ja båda kurserna är på 100 poäng, det är animation 1 och grafisk illustration 1 i Stockholm stad komvux.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alexandra!
    det är CSN som bestämmer i frågor om studiemedel.
    Vad jag som inte jobbar på CSN tror gäller (i relation till din fråga) kommer jag att skriva här, nedan:
    om du läser två kurser på komvux där varje kurs är på 100 gymnasiala poäng så är det totalt 200 gymnasiala poäng. Läser man det antalet gymnasiala poäng på heltid, läser man på 10 veckor, alltså en halvtermin.
    I tid (volym) motsvarar 200 gymnasiala poäng 15 högskolepoäng.
    Man kan inte "omvandla" komvuxpoäng till högskolepoäng för att det är studier på olika nivåer, i olika skolformer. Men om du påvisar för CSN´s personal att du har efter avhopp från basåret läst (med godkänt resultat) 200 gymnasiala poäng, så kommer det i CSN´s ögon "motsvara" 15 högskolepoäng. Detta för att de studierna är "detsamma" i tid/omfattning av studietimmar (trots att det är studier i olika skolformer).
    Att du nu läser på halvtid, eller på heltid borde inte spela roll.

    • Alex : Tack så mycket för svar, förstår nu!
    • Anna : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! lycka till!