Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anne,
    det är inte säkert att alla kurser du behöver eller vill läsa finns som fristående kurser; sedan kan det också vara så att antagningsgräns på de fristående kurserna är högre (alltså ännu svårare att komma in) - än på programmet.
    ****
    Det du kan göra är bl.a:
    försök höja ditt meritväre;
    gör högskoleprovet så många ggr du kan;
    se om det finns andra program du är intresserad av;
    se om du kan söka till liknande program på andra lärosäten (på andra orter);
    se vilka kurser som ingår i det programmet som du i första hand vill komma in på och se om några av dem finns att söka som fristående kurser.
    Boka tid med studievägledare på det programmet som du är mest intresserad av: ställ då frågorna om det finns "liknande" program på samma eller på andra lärosäten; om hur du kan få liknande examen genom fristående kurser + be om alla tips hen kan ge som kan hjälpa dig att nå ditt mål.
    Lycka till!
    Julia SYV