Viktor
    Jag heter Viktor och är snart 18 år gammal och skall snart flytta till Sverige från Italien, där jag har gått i skolan sedan första klass.
    Jag har tänkt börja på gymnasium i Sverige och jag har ett par frågor angående förberedelse inför starten på skolåret:

    1. Eftersom att jag aldrig har haft svenska som ämne i skolan i Italien så saknar jag helt betyg i det. Jag är född i Sverige och är medborgare och talar svenska utan problem, och min pappa bor i Sverige. Hur gör jag för att komma in på gymnasiet utan ett betyg i svenskan? Skall jag läsa upp det innan skolstarten, behöver jag ta ett prov för att visa mina kunskaper eller skall jag ha svenska som andraspråk under min tid på gymnasiet?

    2. Motsvaras mina italienska betyg till de svenska, så att jag kan komma in på gymnasiet, eller kommer jag att tvingas plugga upp de svenska ämnena? Isåfall, gör jag det innan eller under skolåret? Jag har frågat några svenska lärare och de säger att mina betyg kommer antagligen att omvandlas så att de motsvarar de svenska. Stämmer detta?

    Tack i förväg!
    • Liselotte : i vilken stad i Sverige kommer du att bo ? Det frågar jag för att få fram Vilket gymnasieantagningskansli till "tillhör". :)
    • : Jag kommer bo i Trelleborg, men funderar på att gå på gymnasium i Malmö eller Ystad.
    • Liselotte : Om du kommer att vara skriven / folkbokförd i Trelleborg, så kan du gå på gymnasiet i en annan stad, men ditt antagningskansli blir http://antagningskanslier.se/kansli/gymnasieantagningen-trelleborg/

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Viktor,

    eftersom du blir folkbokförd i Trelleborg, då är ditt gymnasieantagningskansli - det i Trelleborg>>>; maila gärna dina uppgifter till personal på det antagningskansliet - ditt fullständiga namn, ditt svenska personnummer och den adress i Trelleborg som du ska vara folkbokförd på. Det kan du göra nu, på en gång. Du behöver också skicka över /t.ex som inscannade bilagor/ de betyg du har fått i Italien men helst som är "utskrivna på engelska" eller om du har eller kan få översättning av dina betyg till svenska. Om du idag endast har dina betyg på Italienska, kan du skicka över dem till ditt gymnasieantagningskansli men skriv då också att du ska försöka få dina betyg på svenska eller engelska och skickar dem igen så fort du kan.

    Liselotte

    Angående svenska språket
    ta kontakt med Sofia distans>>>. De borde kunna hjälpa dig göra prövning*** i svenska eller i svenska som andraspråk (vanlig förkortning SAS) grund, dvs i en kurs som motsvarar godkänt betyg i svenska eller SAS som elever i Sverige läser under vårterminen i årskurs 9 på grundskolan.
    Om du vill läsa gymnasial utbildning med undervisningsspråk Svenska, är det helt nödvändigt att du kan påvisa att du kan tillräckliga kunskaper i svenska; du behöver alltså få lägst E-betyg (godkänt) i svenska grund eller i SAS grund.
    Om du inte vill eller kan få godkänt betyg i svenska på grundskolenivå, kan du söka till de utbildningar i Sverige som är på andra språk, än svenska - det finns några utbildningar som har undervisningsspråk Engelska ex. IB-programmet där undervisning är helt på engelska; alla gymnasiala alternativ som svenska elever kan söka till (förutom de lokala alternativen utomlands, som inte är på svenska skolor) - finner du på www.gymnasieguiden.se
    ________
    *** ang. "prövning" på Sofia Distans - nu har jag pratat i telefon med elevansvarig på Sofia Distans, som säger att de erbjuder inga "vanliga prövningar", utan det är en kurs man får köpa hos dem - se info på http://www.sofiadistans.nu/elev-utomlands/ - och det är bra om anmälan om att få läsa kursen kommer in till Sofia Distans snarast möjligt; du kommer att behöva lägga ner ca 6 timmar i veckan, som minst, under vårterminen på att läsa svenska-kursen.
    ______________________________________________________
    Ett annat alternativ är att ni kontaktar Utbildningsförvaltningen i Trelleborg och frågar om hur du kan göra prövning i svenska eller SAS. Dock erbjuds inte prövningar på distans, du måste i så fall befinna dig i Trelleborg för att göra prövning. Prövningsavgift är för närvarande 500 kr. Undervisning på Sofia-distans kommer att kosta mellan 700 - 4200 kr., beroende på orsaken till varför du bor i Italien (det är billigare om orsaken är att minst en av dina föräldrar jobbar för ett svenskt företag).

    Alla de olika gymnasieantagningskanslierna finns info om på www.antagningskanslier.se - ex. det i Malmö>>; allt som oftast söker man via och med hjälp av "sitt" antagningskansli (enligt folkbokföringsadress i Sverige).
    För att lägga in ansökan i antagningssystemet behöver du Inloggning som du får från personal på ditt antagningskansli; kontakta gymnasieantagningskansliet i Trelleborg för att få dina inloggningsuppgifter.