Melvin
    Hej, jag går på tekniklinjen, på min skola kan man ta vilken inriktning som helst och ändå få matte 4 och fysik 2 utan att det påverkar ens individuella val. Dock har jag insett att det är sky höga poäng jag behöver för att bli arktitekt oavsett om de är HP eller betygen så då tänkte jag ha en utväg som kemist, min skola har naturvetenskap som linje samt teknik men ändå får jag inte läsa kemi 2. Det känns spm jag är fast, kan jag läsa kursen på egen hand? Det skulle kännas dumt att behöva vänta i typ 1 och 1/2 år efter gymnasiet för att få läsa en kurs på 100 poäng på komvux, vill gärna göra det direkt. Mina lärare tycker också att det är tråkigt att det intd går och min svy säger att jag kan försöka se om något schema av naturvetenskap passar med mitt i tvåan så att jag kan gå på mina raster och vara med på deras lektioner men tyvärr så har de inte gått tidigare. Vill så gärna detta, en kurs. Kan jag läsa de vid sidan om?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Melvin,
    kemi 2 är Obligatorisk kurs på inriktningen TEKNIKVETENSKAPTE och på Naturvet.programmet/inriktning: naturvetenskap.
    I alla andra gymnasiala utbildningar kan möjlighet Eventuellt finnas att välja kemi 2 som valbar kurs, dock kan det inte garanteras. Det är just skillnad mellan Obligatoriska kurser (som måste erbjudas) och valbara kurser - som Kan erbjudas "i mån av möjlighet".

    Du kan inte klona dig och om kemi 2 går på din skola samtidigt som andra lektioner som för dig är obligatoriska - då kan du ju inte delta i båda kurserna (det enda skulle vara om du som Undantag, enligt rektors beslut, fick "alternera" - alltså delta i varannan lektion i vardera kurs... vilket är inte förbjudet men är en ovanlig lösning bl.a pga det medför svårigheter för lärarna i båda kurserna, som måste tänka på att du ej kommer till varannan lektion... ).
    Att bedriva självstudier är inte förbjudet. Sedan är fråga då på vilket sätt du kan få Betyget... Rektor får låta dig göra slutproven i kemi 2 tillsammans med de som läste kemi 2 - men det är inte din rättighet. Så, du får givetvis fråga om det men måste också vara beredd på "nej" som svar.
    Det som inte är elevens rättighet, kan eleven ej kräva, utan endast be om och hoppas på det bästa.

    Hälsningar
    Mikael