Elev

    Hej tog studenten förra året men utan gymnasieexamen (vård och omsorg) , har betyg i Engelska 5, Matematik 1a, Medicin 1, Människans säkerhet, Samhällskunskap 1a1, Svenska 1 & 2 och vård och omsorgsarbete 1. Nu till min fråga vill plugga komvux efter min mamma ledighet, måste jag plugga undersköterske utbildningen på komvux eller kan jag välja en helt annan utbildning? Har arbetat inom olika delar i vården men känner att det inte är de jag vill arbeta med. Skulle vilja bli barnskötare? :) Så hur gör jag nu tacksam för svar?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Moa,
    du behöver inte ta ut yrkesexamen inom vården, som Undersköterska. Du kan satsa på en annan sort yrkesexamen eller på en högskoleförberedande examen på komvux.

    Om du vill utbilda dig till Barnskötare -
    se om komvux i den kommunen där du är folkbokförd erbjuder yrkesutbildning till barnskötare på gymnasienivå. Utbud av utbildningar på komvux skiljer sig mellan kommunerna. Komvux kan köpa utbildning till dig i en annan kommun men det är dyrt för din kommun att göra det och för dig kanske det blir för långt att pendla, så det är mycket fördelaktigt om komvux i den kommunen där du är folkbokförd erbjuder egen barnskötar-utbildning (på gymnasial nivå).
    Du gör planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux. Det är Yrkesexamen som Barnskötare som du siktar mot men jag vill rekommendera dig att inkludera inom de 2400poäng som du (ändå) behöver samla på dig även kurserna som gör dig behörig till högskola-universitet, t.ex om du i framtiden vill läsa för att bli Förskollärare (t.ex).
    Du skriver att du "har betyg i Engelska 5, Matematik 1a, Medicin 1, Människans säkerhet, Samhällskunskap 1a1, Svenska 1 & 2 och vård och omsorgsarbete 1" så hoppas jag att du har godkända betyg i de kurserna.
    Engelska 5, Svenska 1 och Matematik 1 med godkända betyg är ett måste för examensbevis. De 3 kurserna utgör tillsammans 300 gymnasiala poäng. Du behöver totalt 2400 poäng. Av dem 100p. komvuxarbete. Svenska 2 är en 100p.kurs. Jag rekommenderar att du även läser Svenska 3, och får godkänt betyg i den kursen också. Och att du läser Engelska 6. På så sätt för du inom ditt examensbevis Grundläggande behörighet till högskolestudier.
    För särskild behörighet till förskollärarprogrammen krävs även godkända betyg i Naturkunskap 1b och i Samhällskunskap 1b (eller 1a1 + 1a2).
    Du behöver "ändå" samla på dig ganska många poäng inför examensbevis, så jag råder dig inkludera Samhällskunskap 1a2 (50 poäng) och Naturkunskap 1b (100poäng) eller Naturkunskap 1a1 + 1a2 (två 50p.kurser) in i planering mot examensbevis.
    Exakt vilka kurser som på komvux i en viss kommun ingår i Kurspaketet "barnskötare" kan vara lite olika - för att yrket Barnskötare är icke-reglerat och innehåll i utbildningarna kan vara lite varierande.
    Det finns en rekommendation ang.vilka kurser som komvux bör ta in i utbildning till Barnskötare men jag är inte säker på att alla komvux följer den rekommendationen (det behöver dock inte hindra dig att utbilda dig till Barnskötare eller ta ut Yrkesexamen från komvux). Se gärna information skolverket.se/undervisning/vuxenutbildningen/komvux-gymnasial/nationella-yrkespaket-for-komvux/yrkespaket-barn-och-fritid
    Allmänt gäller: eftersom yrket Barnskötare är i Sverige (ännu) icke-reglerat, så kan man få jobb med diverse olika utbildningar, men det är fördelaktigt att ha "rätt" utbildning, lägst godkända betyg i kurser som ingår i Yrkespaket barnskötare. Skolverket rekommenderar 900 poäng + påbyggnad 400p., vilket totalt utgör 1300poäng. För examensbevis behöver du 2400p., av dem 100p.komvuxarbete.
    Du kan t.ex börja med att läsa yrkespaket Barnskötare på komvux vilket bör ta cirka 3 terminer. Och sedan kan direkt satsa på att komplettera mot examensbevis eller jobba ett tag och komplettera senare.
    När du får ut yrkesexamen som Barnskötare från komvux, blir du även behörig att söka till yrkeshögskola - t.ex kan man inom yrkeshögskola utbilda sig till Specialistbarnskötare. Exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/specialistutbildad-barnskotare-med-inriktning-larmiljöer
    utbildning/kompetensutvecklingsinstitutet/specialistbarnskotare-funktionsvariationer-sprakutveckling-distans

    Du borde kunna ta in alla de kurser i vilka du redan har godkända betyg bl.a Medicin 1, Människans säkerhet och Vård- och omsorgsarbete 1, in i ditt examensbevis som Barnskötare på komvux.
    Om du läser komvux-paket mot barnskötare på 1300p. så har du sedan ännu 1100 poäng att ta in i ditt examensbevis. Av dem 100p. blir kursen komvuxarbete. Då "återstår det" ännu 1000 poäng. Du har, om jag förstår dig rätt godkända betyg i bl.a kurser Människans säkerhet, 100p., Vård- och omsorgsarbete, 200p. och Medicin 1, 150p.
    I listan på kurser som skolverket rekommenderar som yrkespaket Barnskötare finns bl.a Kurs Grundläggande vård och omsorg, 100 poäng, (kurskod GRUGRD0), men om du har godkänt betyg i Vård- och omsorgsarbete, 200p., så tycker jag du kan "förhandla" med komvux i din kommun att du läser en annan kurs än Grundläggande vård- och omsorg, t.ex att du läser Svenska 3, eller Engelska 6 eller Naturkunskap 1b (varje av de kurserna är på 100p.) - detta för att spara tid och för att du annars kan få lite för många kurser så alla får inte plats inom examensbevisets 2400poäng.
    Som jag redan har skrivit, ovan, så skulle jag rekommendera att du på komvux ansöker om att få läsa kurspaketet Barnskötare eller "barn- och fritid" som det kan ibland heta; du kan också med fördel boka tid med SYV-en på komvux för att göra planering mot examensbevis där huvudinriktningen i dina studier blir mot yrket Barnskötare.
    Du får gärna visa mitt svar till SYV på komvux, om du tror det kan underlätta för dig.
    Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare