Shann

    Hej en kompis av mig har gått naturvetenskapliga programmet på gymnasiet med godkänt gymnasieexamen men vill höja sitt meritbetyg för att komma in på socionomprogrammet på universitet nästa år. Nu undrade vi vilka kurser som går att läsa på komvux, samt hur och när man senast kan anmäla sig till dem. Dessutom undrar vi även ifall man kan läsa komvux på distans (särskilt i år med tanke på Covid-19).

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Gymnasiala kurser på komvux söker man läsa i den kommunen där man är folkbokförd. Komvux = Kommunal vuxenutbildningen och det blir i mångt beroende på vad komvux i just "din kommun" (där du är folkbokförd) har bestämt. Många komvux har studier på distans i många, nästan alla kurser. Ang. när man ansöker - beror på hur många kursstarter som just den aktuella kommunens komvux har och när de placerar sina ansökningsperioder. Information bör finnas på kommunens hemsida. Hittar man inte - ringer man till kommunens växel och frågar hur man kan komma i kontakt med komvux i just den kommunen.

    Finns ingen garanti på att komma in på kurser man söker på komvux (förutom grundskolekurser - för de som saknar grundskolekompetens).
    Om din kompis har examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram och godkända betyg i samhällskunskap 1b och matematik 2, då är hen behörig. I så fall kan det bli svårt att få läsa på komvux, men det är inte förbjudet att söka och man kan också ha tur och få en studieplats.