emilia
    Hej jag undrar jag har stort problem med matematik och jag tror det kan riskera mitt gymnasieval? jag har bra betyg i alla andra ämnena men det är bara matten. tror du att man kan plugga upp betyget eller om jag går ut med ett F hur gör jag då? kommer jag inte komma in på gymnasiet?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Emilia,
    godkänt betyg i Matte från vårterminen i å k 9 är ett krav för att kunna komma in på ett Nationellt gymnasieprogram. Det finns hjälp att få på http://www.mattecentrum.se, som driver Räknestugor och har lagt upp alla mattekurser på sin hemsida. Det är kostnadsfritt. Se om det finns någon Räknestuga nära dig.
    Det är bra att prata med din mattelärare, som kan ordna hjälp åt dig hos en speciallärare på din skola eller på en annan skola i din kommun.
    I fall du inte får minst betyg E från vårterminen i å k 9, är du behörig till IM, Introduktionsprogrammen och där finns det PREPARAND, Yrkesintroduktion och PRO(programinriktat individuellt val) samt även Individuellt alternativ. Du kan läsa om de olika utbildningarna på IM här http://www.gymnasieguiden.se/program/IM.
    Här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=21&variant=&school_type=&view=list&county=Skåne+län&municipality_id=121&office_id= kan du se presentation av de skolor som erbjuder IM.

    Jag hoppas att du får ett godkänt betyg i Matte och kan komma in på ett Nationellt gymnasieprogram. I fall du vill välja ett program med minst obligatoriska matte - då är det alla yrkesförberedande program där en kurs i Matte är obligatorisk: Matematik 1a. Bland de högskoleförberedande - är det på Humanistiska och på Estetiska, som läses minst matte - Matematik 1b.

    Kika gärna in på Mattecentrums hemsida & prata med din mattelärare, be om hjälp. Andra personer på skolan som du kan prata med är kurator, din klasslärare/mentor och rektor /eller biträdande rektor/.
    Önskar dig allt väl & håller tummarna för dig!
    Mikael SYV