amanda
    Hej!
    Jag har tackat ja till mitt första val trots att jag inte vill gå där. Gjorde det endast för att ha en gymnasieplats i Gävle där jag bor ifall det inte går som jag vill.

    Jag vill göra ett sent ändringsval & jag antar att det är genom omvalsblanketten man får tag i på gymnasieantagningens hemsida? Är det bara att fylla i den & skicka in till adressen som står på blanketten?
    Det står att man ska fylla i skolan man gick på under våren. Men jag har varit ledig 1 år (sabbatsår) så jag gick inte i skolan i våras. Ska jag då skriva i skolan jag gick på innan sabbatsåret? Jag tog ett ledig år efter 1a året i gymnasiet.

    Kommer jag få veta ifall jag kommit in innan skolan börjar? Kommer platsen jag blivit antagen till & tackat ja till finnas kvar trots att jag ändrar mina val?

    Kan du berätta lite om hur det går till när man gör ett sånthär sent omval. För jag har verkligen ingenaning om hur allt detta kommer gå till.

    1 Svar

    Hej Amanda!

    Det stämmer som du skriver att omvalsblanketten finns på gyantagningens hemsida och du fyller i den precis på det sätt som du beskriver.

    På din fråga om vad du ska skriva under "tidigare skola" så kan du skriva sabbatsåt/din gamla skolans namn.

    När du fyller i blanketten är det viktigt att du också skriver den skolan som du tackat ja till redan, fast du rangordnar den under den skolan som du nu hellre vill gå på. Därmed riskerar du inte att bli utan någon plats till hösten.
    Du kommer endast att komma in på ditt sena val efter att samtliga elever som är behöriga och sökt i tid har blivit antagna, därför kan det vara svårt att bli antagen genom ett sent ändringsval speciellt om skolan har fått många ansökningar.

    Det kommer i juli/augusti ske två till "reservantagningar" när dessa är kan variera beroende på i vilket län du bor i, men innan skolan startar kommer du att få besked. Efter att skolorna startat är det skolorna själva som tar över antagningen. För att veta exakt datum så fråga gyantagningen i ditt län.

    Lycka till!
    Vänliga hälsningar
    Melina SYV