Anton
    Hej!

    Jag vill så gärna komma in på läkarprogrammet och har kämpat för det. Under min gymnasietid var jag inte motiverad alls i skolan men har tagit tag i det ordentligt och har A i de flesta ämnerna och ett högt högskoleprovresultat. Jag läser in de speciella ämnena som jag behöver för att bli läkare. Jag har läst några på distans och det har gått bra hitills men det är inte lätt att läsa på egen hand. Jag läser nu kemi och tycker det är svårt att förstå på ett bra sätt. Jag kommer nog landa på mellan E och C vilket jag inte är van vid. Är det här en stor nackdel för mig när jag ska söka till läkarprogrammet att jag kanske "bara" får E i kemi och biologi vet jag inte ännu

    Mvh/ Anton
    • Anton : och om jag kommer in blir det en nackdel för mig att jag inte fick högre på tex kemi?
    • Liselotte : Jag har svarat på din fråga /se nedan/.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anton,

    du kan bara göra ditt bästa, inte mer.
    Just självaste BETYGET spelar nog ingen roll när du är inne på läkarprogrammet, men Kunskaper och allmänt "hur lätt du har för naturvetenskapliga ämnen" kan nog spela stor roll. Det är tyvärr inte alla som kommer in på läkarprogrammet som också blir läkare. Folk är ibland tvungna att sluta på läkarprogrammet efter en viss tid; personligen känner jag en man som inte fick fortsätta efter 3 år på läkarutbildningen; han klarade inte tentorna i termin 6 och gjorde några "omtentor" men det gick inte - så har blev "avstängd" från utbildningen.
    Att Komma in på läkarprogrammet är Första steget mot läkaryrket; sedan följer det 11 teminer ganska hårt slit, även om man är duktig och har lätt för de naturvetenskapliga ämnen.
    Alla vi är olika duktiga på olika saker.
    Dina styrkor ligger /kanske/ inom ngt. annat än naturvetenskap... jag vet inte det... men det är du som skriver att kemi är svårt. Känns kemi svårt, så kanske du gör dig själv en stor tjänst genom att satsa på något annat yrke än just läkare. Det är bara en fundering som jag har.
    Du får gärna ta kontakt med några studievägledare på några olika läkarutbildningar och "bolla" med dem.
    Att man är beredd att kämpa - är bra! men, å andra sidan, är det också så att det endast finns 24 timmar om dygnet; och någon gång måste man också sova... så man kan inte plugga 20 timmar om dagen varje dag i flera år. Och för vissa av oss, inklusive mig också!,  skulle det krävas fler än 24 timmar om dagen hårt pluggande för att jag skulle klara av läkarprogrammet; så mycket tid finns ju inte.
    Det är inte jag eller någon av oss här på Fråga syv som bestämmer. Men vi vet att "alla" kan inte bli och bör inte bli just läkare. Som tur är, finns det många andra yrken - både inom Hälsa- och sjukvård och inom andra områden.
    Kika gärna på www.framtid.se - där finns det ca 2 000 yrken beskrivna.

    Vänligen och lycka till, oavsett vad du bestämmer dig för att göra!

    L. :)

    Liselotte