Anton
    Hej, jag gick ut gymnasiet 2011 och fick slutbetyg. Nu vill jag in på polishögskolan och jag läser upp ämnen på komvux. Jag har läst svenska a och b på gymnasiet när jag gick där men nu vill jag höja det betyget men på polishögskolan står det såhär:Svenska 3 eller svenska kurs B eller 3 åk svenska eller etapp 3 i svenska eller motsvarande kunskaper från äldre svenska betyg eller utländska betyg.

    Min fråga är måste jag läsa svenska 3 för att komma in där när jag höjer mitt betyg?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Anton,
    i antagningskraven till Polishögskola nämns alla olika varianter, som ger behörighet. För dig, som fick Slutbetyg 2011, gäller Svenska B /som nu heter Svenska 2/. Du behöver, alltså inte läsa Svenska 3 för att bli behörig.

    Bästa hälsningar & lycka till med dina studier!
    Mikael SYV