Jasmin
    Hej! Jag har flyttat från min hemkommun där jag hade ett år kvar av mina studier på gymnasiet på inriktningen ekonomi/juridik. Jag avslutade studierna i den kommunen och är nu folkbokförd i Lunds kommun. Jag vill hemskt gärna gå klart trean på samma inriktning och har kontaktat de flesta skolor i både Lund och Malmö. Jag har även kontaktat kommunens utbildningsnämnd som inte vill göra något innan jag kontaktat alla skolor. Och nästan alla skolor jag har kontaktat är fulla. Jag vet att kommunen är tvungna att erbjuda en plats på en skola, även om det är fullt. Men nu fick jag höra att skåne har ett så kallat "fritt gymnasieval" och att hela skåne därmed ska kunna ta emot mig och att kommunen inte kan göra något. Är detta sant?
    Jag undrar hur jag ska göra nu eftersom alla skolor vill ha ett högre direktiv om de måste ta emot mig, alltså från kommunen. Medan kommunen vill att skolorna ska erbjuda platsen.
    Är hemskt tacksam för svar!

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Jasmin!
    Titta gärna på den här skolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/jensen-gymnasium-lund och trots att den inte erbjuder just "Juridik" utan Ekonomi-ekonomi så hoppas jag att ni skulle kunna utarbeta en Studieplan för dig som du skulle vara nöjd med.

    Det stämmer att hela Skåne (och även Blekinge) som gick ihop och agerar som om de vore en och samma kommun - i fråga om gymnasiestudier.

    Varje gymnasieskola (trots att programplaner är gemensamma) lägger upp kurser i olika följd och det kan därför många ggr bli svårt att ta in en ny elev i åk3.

    Skulle du kunna tänka dig gå om åk2? På samma program (Ekonomi) men en annan inriktning? Eller byta program och gå om åk2 på ett nytt program?

    Någonstans i Skåne eller Blekinge finns det säkert plats i åk3 på Ekonomi (juridik) och vi kan kontakta alla skolor i Skåne och Blekinge med den frågan. Det kan bli långt för dig att pendla, dock. Du får pendel-kort för buss/tåg i så fall. Hur långt kan du tänka dig att pendla?
    Kan du tänka dig byta program eller inriktning?

    Svara på mina frågor och jag ska försöka hjälpa dig så mycket jag bara kan.
    Se presentationerna på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=6&orientation=7&vocation=&variant=&county=Blekinge+län&municipality_id=&office_id=&order=school och på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=6&orientation=7&variant=&county=Skåne+län&municipality_id=&office_id=&order=school

    Hermods i Malmö kanske är ett bra alternativ, då det är bara 3 mil mellan Malmö och Lund och det går bussar ofta. Se skolans presentation på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/hermods-gymnasium-malmo

    Utbildningsförvaltningen i Lund kan säkert "placera" dig på någon skola i Skåne eller i Blekinge men jag tror du vinner på att själv kontakta skolorna och välja var du vill gå i stället för att få plats långt hemifrån.

    Bästa hälsningar, lycka till och vi hörs!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare