Delicia

    Hej! Jag tog studenten för 3 år sen men blev inte godkänd i gymnasiearbetet. Kommer jag aldrig kunna plugga högskola eller kan jag skriva om gymnasiearbetet i efterhand i sånna fall hur går jag till väga?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du kontaktar komvux i den kommunen där du är folkbokförd och frågar om hur du ansöker om att få göra en kurs som heter "gymnasiearbete". Du måste sedan få temat godkänd av den handledaren som du får via komvux i din kommun. Med godkänt betyg i gymnasiearbete & om du uppfyller övriga villkor, kan du ta ut examensbevis från komvux.

    Daniel SYV

    Hej, om du fick godkända betyg på gymnasiet i alla andra kurser än just GA, gymnasiearbete, då kan du få ut examensbevis från komvux efter det att du har gjort GA och fått E i den kursen.
    OBS! betyg i kursen idrott och hälsa 1 kommer inte ingå i examensbeviset från komvux.
    Det är bra att göra planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux.
    Hälsningar
    D: