.

    Hej! Jag går just nu första året på gymnasiet (började förra veckan) men trivs inte jättebra i min klass och tvivlar på om jag ska gå kvar där. Jag kommer känna ut denna veckan men om det inte känns bra så vill jag byta och undrar då hur jag gör. Just nu går jag Natur på en kommunal skola i gbg. Skolan jag ev vill byta till är privat och linjen samhäll. Enligt en kompis som går där verkar de inte ha fulla klasser (de är ksk 25 och klasser brukar vara 32, har dock inte pratat med skolan så är inte säker) Hör jag av mig själv till skolan? Ska jag prata med SYV? isf är det syven på min gymnasieskola eller grundskola jag bör prata med? Jag vet att det finns något omval fram till nån gång i september, är det något jag går via och hur funkar det?

    (Jag tänkte aldrig att jag skulle behöva byta så har inte jättebra koll på hur jag bär mig åt)

    Jag har 332,5 i merit.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej"

    det är inte förbjudet att fråga på skolan, men t o m 9 sept 2021 pågår det fortfarande reservantagning som antagningskansliet sköter, så jag tycker du bör i första hand vända dig till gymnasieantagningen-goteborgsregionen - kontaktuppgifter hittar du bl.a på antagningskanslier.skr.se/kansli/gymnasieantagningen-goteborgsregionen

    Om ledig plats finns på en viss utbildning och eleven är behörig till den utbildningen, borde gymnasieantagningskansliet anta eleven fort, typ direkt.