Elin
    Hej,
    Jag är utbildad socialpedagog med inriktning KBT och har en del erfarenhet av detta yrke i bagaget. främst inom skola men även som ungdomscoach.
    Det jag är sugen på att göra nu är att hitta ett arbete som vägledare/arbetscoach. Jag undrar vilka möjligheter det finns för mig? Utbildningar? (utom SYV) eller kan jag med min socialpedagogutbildning hitta ett arbete som coach/vägledare?

    För att förtydliga vad jag tänker så menar jag att jag hade gärna haft ett arbete där jag träffar unga vuxna och vuxna personer som av olika anledningar står utanför arbetsmarknaden eller letar utbildning för att kunna stödja, motivera och coacha för att dessa individer.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elin,

    mitt första förslag är yrke Arbetsförmedlare>>. AF anställer som arbetsförmedlare i första hand och för det krävs det "vilken som helst utbildning som motsvarar 3 år heltidsstudier på högskolenivå". Sedan inom AF kan man specialisera sig - och bli till exempel EURES-rådgivare>> eller SIUS-konsulent>>; eller specialisera sig på ett annat sätt, arbeta t.ex inom Ungdomsgaranti.

    Mitt andra förslag att du söker jobb i olika projekt. Tjänsterna kan heta väldigt olika, t.ex "medarbetare i ett ungdomsprojekt" eller jobbcoach>> eller "vad för ngt. som helst" nästan kan just arbetstitlar vara. Annonser hittar man inte endast i AF´s platsbank utan även på andra sätt - många ggr via personliga kontakter. Om tjänsten är ett kort "vik" (vikariat) - t.ex på 3 månader, kommer inte den ut i annonser. Korta "vik" blir ofta förlängda. Sedan kan man många ggr få fastanställning efter ett "vik".

    Kika också på yrket KAA-ansvarig>> - varje kommun bör ha en sådan. Ofta har KAA-ansvariga SYV-utbildning, men inte alltid.

    Ännu en möjlighet vore att jobba inom Stöd-och-matchning /dvs för ett företag som är "underleverantör" till Arbetsförmedlingen/. Problemet här är att AF kräver att man har SYV-examen (är behörig studie-och-yrkesvagledare>). Men om du själv startar ett företag> och vinner i upphandlingen (Offentlig upphandling genomförs) - då kan du sedan själv anställa behöriga SYV-ar inom din verksamhet och du som chef/ägare kan utföra vilka arbetsuppgifter du själv finner relevanta: organisera det hela och även själv stödja genom personliga samtal.

    Du kan också söka tjänster som SYV och som kurator> på olika skolor. Rektorer brukar i första hand anställa som SYV, personer som har SYV-examen (behöriga SYV-ar) men det är inte alltid det finns någon behörig som söker jobbet (och speciellt när det handlar om deltid och/eller tidsbegränsad anställning).

    Som kurator brukar rektorer i första hand önska anställa Socionomer med påbyggnadsutbildningar /det är en "tradition", kan man säga... kanske för att man vet vad som ingår i socionomutbildningen och många tycker det är en bra grundutbildning för en skolkurator/ men det finns exempel när kuratorer har andra utbildningar, än socionomprogrammet.

    Du kan också titta på flera yrken, ex.Fältarbetare>, Skolvärdinna>Social brobyggare>Kvinnojoursmedarbetare>. Inom de yrken är det helt och håller arbetsgivaren som bestämmer vem hen vill anställa, då det ej finns krav på någon speciell utbildning inom de yrken.

    ang. utbildningar. Du skriver att du ej vill ha förslag på att gå SYV-programmet, vilket jag har full förståelse för, eftersom det är en 3-årig utbildning på heltid och du har redan en lång utbildning i bagaget.

    Kortare utbildningar på eftergymnasial nivå, som ger mycket goda chanser till jobb efteråt finns inom yrkeshögskolan: ex. https://www.yhguiden.se/utbildning/centrum-foer-utveckling-och-laerande-cul/integrationspedagog-hudiksvall - ett årig distansutbildning;

    https://www.yhguiden.se/utbildning/campus-nykoping/integrationspedagog - ca 2 år på halvtid på distans;

    https://www.yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/pedagogisk-vagledare-vid-funktionshinder - halvtids utbildning, 2 år, i Göteborg.

    Hela utbudet av yh-utbildningar finner du på www.yhguiden.se