sofia
    Hej!

    Jag har länge pendlat fram och tillbaka om vad jag vill bli och göra när jag blir äldre dvs på och efter gymnasiet. Under sommaren har jag kommit fram till ett mål jag kan tänka mig rikta mig mot om man säger så och har kommit fram till att jag vill gå i Ekonomi med juridik som intrikning, det är jag stensäker på, nu, men jag har kommit in på Ekonomi, ekonomi.

    Förutom att jag kommit in på helt fel inriktning så har gymnasiet med just den inriktningen, som jag vill ha, fullt med elever och även 33 som står i kö.

    Och, förutom gymnasiet, så trivs jag inte hemma. Jag har gjort en liten research och läst om gymnasieskolor utanför min ort vilket visar att det är större sannolikhet att jag kommer in där då mina poäng är över deras medelvärde till skillnad från Jönköping, där jag bor nu.

    Min fråga/mina frågor lyder:

    Hur gör jag ett omval? Måste jag göra det eller kan jag ringa till rektorn på den skolan jag vill gå på och be om en "plats"?

    Om jag vill studera på en annan ort, är det garanterat boende?

    Blir socialen inblandad på något sätt då jag känner att jag inte trivs hemma?

    Och sist, men inte minst: Kommer jag få ekonomiskt stöd så jag klarar mig? Vad för stöd isåfall?

    Tack i förväg!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, oj, synd att du känner att du valt fel inriktning! Jag vill bara betona att du via Ekonomi/ekonomi har en bredare behörighet än via Ekonomi/juridik och du kanske via olika valbara kurser som du sedan kan göra på skolan kanske kan lägga till juridikkurser - så läget är inte omöjligt.

    Dessvärre så får du inget ekonomiskt stöd om du söker skola utanför ditt samverkansområde även om du kanske kan tas in i mån av plats - eftersom program och inriktning finns i din kommun. När det gäller din hemsituation så tycker jag du tar kontakt med kurator på din skola när du börjar och får hjälp att diskutera igenom din situation och vilket hjälp du behöver.