Julia
    Hej! Jag har gått på Södra Latin och tog studenten 2017. Jag håller på att göra prövningar men jag hittar ingen prövning för latin 1 att anmäla mig till, hur ska jag gå till väga? Iom att jag måste göra prövning i samma ämnen som jag har i min examen ju.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia!
    Kursen "Latin, språk & kultur 1" är en obligatorisk kurs på inriktningen SpråkHU, vilket man kan se i programplanen för HU, och Skolverket säger att prövningar erbjuds i alla de pågående kurser (att ett visst antal prövningar finns "inbakat" i varje lärartjänst). Så om HU, inr.språk erbjuds på en kommunal gymnasieskola i kommunen, så bör också prövning erbjudas i kursen Latin, språk och kultur 1 (detta enligt vad skolverket svarar). Du får gärna själv kontakta skolverket, ring 08-527 332 00.
    Du kan därför kontakta komvux eller prövningsenheter i alla de kommuner där det på en kommunal gymnasieskola erbjuds HU/språk och fråga hur många prövnings-platser de har fyllt på den kursen. Det kan vara så att alla platser är fyllda nu. Fråga i så fall när de öppnar ansökan igen.

    Du, som inte längre är gymnasieelev får göra prövningar i alla de olika kommuner, behöver inte vara där du bor eller är folkbokförd i.
    Var (på vilka gymnasieskolor) HU, inriktning Språk erbjuds kan du se i listan på: gymnasieguiden.se/gymnasium?HU-språk

    • : Hej! Så man får alltså kontakta skolorna eller komvux som har kurserna och fråga om de har prövningar även om de inte finns listade bland prövningarna som erbjuds? Vad gör man om de säger nej? Finns det någon lag att de måste säga ja iom annars kan jag ju inte höja mitt betygsnitt?
    • : Jag hittar ingen hemsida som har med latin på sin lista bland prövningar
    • Anna : Du får gärna kontakta skolverket, tel.nr 08-527 332 00 och ställa din fråga till skolverkets upplysningstjänst. Det är svårt att kunna anmäla sig till prövningar, är vår erfarenhet. Det finns flera orsaker till det... men jag förstår att du inte i första hand vill veta varför det är svårt att anmäla sig, utan du vill höja ditt betyg och med det också ditt jämförelsetal! ... Med det sagt, så finns det inte ngn allmän rättighet att kunna göra prövningar i alla de kurser där man vill pröva, tyvärr. :( --- Att kontakta gymnasieskolorna kommer inte ge så mycket, är jag rädd (därför att det är på prövningsenheterna eller via komvux som prövningar brukar erbjudas). Du kan dock se i vilka kommuner som HU/språk erbjuds och det är i de kommunerna som prövningar i Latin 1 bör erbjudas. Jag skulle både ringa till skolverket och kontakta utbildningsförvaltningar och prövningsenheter samt komvux i alla de kommuner där det på kommunala gymnasieskolorna som HU/språk erbjuds och fråga: "Kan jag anmäla mig till prövning i Latin?" Svarar de Nej, då skulle jag ställa frågan om hur många prövningar de har erbjudit i år i den kursen och när nästa anmälningsperiod blir. ... Just nu kan de ansvariga skylla på Covid-19, t.ex svara "pga risken för smittsspridning... ", och så är det svårt att säga emot, för att det är jätteviktigt att göra allt vi kan för att minska smittorisken ju! Men även innan Covid-19 var det svårt att hitta var man kan göra prövningar. :(
    • : Åh okej, tack för svar!
    • Anna :

      t.ex i Sthlm: erbjuds HU/språk endast på 4 gymnasieskolor (2 fristående och2 kommunala) - och prövningar i den kursen bör därför erbjudas I Stockholm, enligt skolverket... - men pga det kanske endast är en enda lärare som på deltid undervisar i latin på de 2 kommunala skolorna, så är det nog väldigt få prövningar per år som ligger inom den lärarens tjänst... och de kanske är uppbokade för länge sedan på lång tid framöver... men du har rätt att fråga och få fram hur det ligger till. Det är inte säkert att du ska få göra prövning i Latin, dock. Du kan undersöka rätt mycket och få veta att alla prövningstillfällen som måste erbjudas är uppbokade och det finns ej ngn kö, utan man får "jaga" runt hela tiden och hoppas på tur... kanske kan du någon gång ha tur på din sida och kunna anmäla dig. Bra om du kan tänka dig leta i Hela Sverige! och åka till prövning i en annan stad om du lyckas boka dig på en prövning där! FråGA SYV håller tummarna för dig!

    • : Åh vad krångligt det verkar men får försöka kolla med skolor helt enkelt!
    • Julia : Lycka till!
    • : Tack!
    Läs alla kommentarer