Peo

    Vi vill förstå så vi skickar in rätt val eftersom nu fanns det bara ett som Peo är behörig till så behöver Peo nu lägga till flera till eftersom Peo nu har 8 betyg och är behörig till gymnasiet men ca 90 poäng vi ska ha kvar var 4 på samma plats och sedan sätta till fler alternativ efter alltså vi ska markera på papperna vi fick av skolans syo att vi ska ha kvar befintligt val och att resten av valen kommer efter men jag blir osäker på att antagningen förstår vår märkning av blanketten alltså vi måste lägga till alternativ och vi vill få en TYDLIG T så vi gör korrekt vi ska "märka upp" ändringsansökan att "befintlig ansökan gäller och nya val läggs till sist" Jag ska skriva 1234har jag behörighet och sedan efter ska jag då skriva tilläggen på ruta 5 eller Hur fyller jag i ändring tilläggs sent papperna korrekt?

    • Anna :

      Jag gissar att frågan gäller gymnasieval, stämmer det? Och i så fall undrar jag följande: I vilken stad vill eleven gå på gymnasiet?

    • : I Stockholms kommun
    • Anna : är ditt antagningskansli gymnasieantagningen-i-stockholms-län - läs mitt svar nedan. Och lycka till med din ansökan!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Peo,
    om din fråga gäller Gymnasieval (alltså val till en gymnasial utbildning) då är det bästa rådet vi kan ge är att du följer de anvisningar du fick av en SYV på din grundskola. Du kan också kontakta gymnasieantagningskansliet i den delen av Sverige där du vill gå på gymnasiet. Det finns ett stort antal olika gymnasieantagningskanslier och de administrerar kring antagning på lite olika sätt. Så, det finns tyvärr inte ngt generellt svar att ge på din fråga.
    Om du vill gå på gymnasiet i Stockholm - är ditt antagningskansli gymnasieantagningen-i-stockholms-län Läs det som står på webbplatsen för ditt antagningskansli. Om du är osäker på hur informationen ska tolkas, får du det bästa (rätta) svaret från SYV på din grundskola och/eller från personal som jobbar på gymnasieantagningskansliet i just den delen av landet där du söker till gymnasiet.
    Kontaktuppgifter till de olika gymnasieantagningskanslierna finns på antagningskanslier.skr.se

    Presentationer av samtliga gymnasieskolorna finns på gymnasieguiden.se/gymnasium
    I vissa fall kan även SYV-ar på gymnasieskolorna vara behjälpliga vid ansökan till just deras skola.