Dunali
    Hej!
    Jag vill bli fastighetsmäklare men mina föräldrar vill att jag ska bli läkare. Mina föräldrar säger att det är svårt att finna ett jobb inom Sverige om man vill bli en mäklare, dessutom tycker dem att det inte är ett bra jobb. Jag förstår vad dem menar med att det "inte finns jobb" men ska jag ge upp allt, eller plugga till något som man inte kan finna jobb till?

    Den andra frågan är, kan jag välja naturvetskapliga linjen och bli t.ex ekonom, banktjänsteman eller civilingenjör? Jag vet att natur-linjen är mycket bred, men jag är rädd att den inte är bred nog till de saker jag skulle vilja bli.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Dunali,

    det är bra att du på allvar funderar på ditt framtida yrke. Men det är ännu mycket gott om tid och du behöver inte bestämma dig inom kort.

    På Naturvetenskapsprogrammet, inriktning Naturvetenskap ingår Matematik 4, fysik/kemi/biologi 2 - och det är de kurser som krävs för särskild behörighet till lärarprogrammet. till Civilingenjörsutbildningar krävs det samma kurser som till läkarprogrammet "minus biologi", dvs biologi krävs inte.

    Till ekonomiutbildningar på högskolenivå krävs matte 3. Det krävs inte fysik, kemi eller biologi.

    Så, om du får godkända betyg på Naturvetenskapsprogrammets inriktning Naturvetenskap, blir du behörig att söka till alla de olika högskoleutbildningar som du nämner i din fråga.

    Läs gärna om många olika yrken på www.framtid.se och kika på olika gymnasieprogram - på Gymnasieguiden.se/program>>>

    Hälsningar

    Peter syv