Hej Jolina!
    Modedesigner är ett av många icke-reglerade yrken, där det inte finns några regler om vilken utbildning man ska ha (så är det i alla fall i Sverige). De som anställer eller ger uppdrag bestämmer vem de anställer eller ve de uppdrag till. Vill man bli egenföretagare bestämmer man själv vilken utbildning man tycker man behöver för att skaffa tillräckligt antal betalande kunder för att företaget ska gå runt, ekonomiskt sett.

    Och utbildningar som kan vara bra att gå om man siktar på att bli modedesigner finns inom olika skolformer: KKU, folkhögskola, yrkeshögskola, högskola/universitet och privata utbildningsanordnare, både i Sverige och utomlands.

    Man kan också lära sig yrket som vuxenlärling genom att praktisera hos en verksam modedesigner. Tips! fråga några modedesigners vilka utbildning de har i "bagaget".
    Du kan titta på följande yrkeshögskolautbildningar, till att börja med (men det är inte så att du blir färdig modedesigner med jobbgaranti efter någon av de utbildningar) - men de kan förhoppningsvis hjälpa dig på vägen mot ditt drömyrke:
    uddevalla-vuxenutbildning/skraddare
    stockholms-tillskaerarakademi/skraddare-dam-klanning
    stockholms-tillskaerarakademi/monsterkonstruktor