Linda

    Hej! Jag vill plugga vidare i höst som gymnasielärare, men om man vill bli gymnasielärare i juridik/ekonomi hur gör man då när man ska ansöka till universitetet? Jag har för övrigt läst Ekonomiprogrammet med inriktning juridik på gymnasiet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hur blir man behörig gymnasielärare i juridiska kurser?
    Det finns tre gymnasiaIa kurser inom ämnet "juridik"; Privat juridik, Affärsjuridik och Rätten&SamhäIiet men det verkar som att ingen högskoIa/universitet i Sverige har examinationsrätt för gymnasieIärare i juridik. ViII man bIi behörig Iärare i jurdik på gymnasiet bör man därför skaffa sig Lärarexamen /med behörighet i vilka ämnen som heIst/ och Iäsa 90 högskoIepoäng juridik, och sedan ansöka om utökad IärarIegitimation. Mer information finns på sidan Krav för att få Behörighet på SkoIverkets hemsida.

    Svarar med reservation - det kan bli ändring även på den punkten; lärarutb förändras ständigt; samråd därför även med studievägledare på lärarhögskolan och med skolverkets avdelning för lärarlegitimationer.