student

    Hej! Hur gör man ifall man vill plugga ett basår för att sedan plugga till revisor? Söker man basår på antagning.se? Om man pluggar ett basår har man då garanterad plats på universitet/högskola sen när man vill plugga till revisor?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    är det auktoriserad Revisor du vill bli? Du behöver i så fall läsa ekonomi på högskolenivå i minst 3 år; du kan söka till kandidatprogram i ekonomi eller till civilekonomprogrammet. Du behöver, inför ansökan till ett program på högskolenivå inom ekonomi, ha Grundläggande behörighet + godkända betyg i samhällskunskap 1b och Matematik 3b eller 3c. Grundläggande behörighet kan man uppnå på olika sätt.
    Till basår på universitetsnivå kan man inte komma in om man saknar grundläggande behörighet och jag tror inte du behöver söka till något basår, över huvudet taget.
    Om du idag har grundläggande behörighet eller inte vet jag ingenting om. Boka tid med studie- och yrkesvägledare på komvux och visa alla dina tidigare betyg, så får du svar om du redan nu har grundläggande behörighet. Har du inte godkända betyg i samhällskunskap 1b och matematik 3b eller 3c, behöver du läsa de kurserna.
    Du får annars gärna titta på ekonomiutbildningar inom yrkeshögskola:
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/redovisningsekonom
    utbildning/yrkeshogskolan-i-molnlycke/lonespecialist
    utbildning/affarshogskolan/lonekonsult-med-digital-kompetens
    utbildning/vasteras-yrkeshogskola/lonekonsult
    utbildning/yrkeshogskolan-i-molnlycke/lone-och-ekonomikonsult
    utbildning/salj-marknadshogskolan/key-account-manager
    utbildning/affarshogskolan/affarsinriktad-redovisningsekonom-affarshogskolan
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/account-manager-hallbar-forsaljning

    Studie- och yrkesvägledare