Julia
    Om man vill jobba som psykiatrisk läkare, vad finns det för olika yrken då? Och vad gör man i det stora hela? Och ska man gå någon speciell fördjupning? Och vad ska man ha för betyg?

    1 Svar

    Fråga SYV på Framtidsskolan
    En psykiater (detsamma som psykiatriker) är en läkare med specialistutbildning i psykiatri. Du måste alltså utbilda dig till läkare först innan du kan bli psykiater.

    Här finns en bra länk med mer information http://www.psykologkonsulterna.se/blogg/2009/01/vad-ar-skillnaden-mellan-psykolog-psykiater-och-psykoterapeut/

    Att bli läkare kräver naturvetenskaplig behörighet som man får på Naturvetenskapliga programmet på gymnasiet.