Kskdk

    Hej, Jag skulle gärna vilja ta lastbilskorten och jobba som de. Problemet är att man måste vänta tills man är 21år om man inte går det på gymnasiet vad jag vet. Jag undrar, om det finns några andra vägar man kan ta när man är under 21. Om man kan gå lumpen och få genom dom, gå något slags snabbt åt på gymnasiet och få det på ett år, bli anställd av ett företag och få ta det då. Behöver alla tips jag kan få, för att vänta till 21 känns för långt bort, tyävrr

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    om du vill veta vilka utbildningar du kan få genom FM, försvarsmakten, var god kontakta deras Rekryteringslinje. Jag tror man måste alltid börja med Grundläggande Militär Utbildning, GMU, som är på som kortast på 3 månader, men kan vara längre, beroende på vilket yrke inom det militära man ska sedan ha... men mer info får du av FM direkt.
    Att någon arbetsgivare skulle anställa och inom anställning utbilda ngn ungdom, under 21 år, till Lastbilschaufför, kan inte jag tänka mig. Jag tror inte det är ngt man kan räkna med. Vill en arbetsgivare anställa ngn som ska köra lastbil, söker hen ngn med lastbilskörkort; det är i alla fall vad jag känner till.
    Du frågade om man snabbt kan utbilda sig på gymnasiet, och svaret är nog tyvärr Nej. På gymnasiet läser man i 3 år på heltid och läser även många "allmänna ämnen" som svenska, engelska, matematik, samhällskunskap, historia och kursen Idrott och hålsa 1 är en obligatorisk kurs. Det är på inriktningen TransportFT som man kan ta olika sorters körkort, inkl. lastbilskörkort.
    Har du körkort för personbil? Det är nämligen så att inför utbildning till lastbilschaufför krävs det att man har körkort B, för personbil (med undantag för gymnasial utbildning FT/Transport, där man inom utbildningen läser mot körkort för personbil först och sedan för högre behörighet, t.ex mot lastbil, buss mm.).
    Skicka gärna din fråga till TF, Transportföretagen, som är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation.

    Du kan även testa ställa din fråga till AF, arbetsförmedlingen.

    Jag tänker också så här: när du fyller 21 år, så finns det inga garantier på att kunna få börja utbildning till lastbilschaufför, med undantag av följande situationen: om du har B-körkort, hittar var du som privat person kan köpa utbildning till lastbilschaufför, och köper din utbildning (alltså betalar själv + inte har rätt till studiestöd under utbildningstiden). Att få en gratis utbildning till lastbilschaufför kan garanteras endast om en ungdom kom in på FT/Transport och klarar av att gå utbildningens alla moment med godkända resultat.
    Annars så kan AF, arbetsförmedlingen, köpa utbildning till lastbilschaufför för de arbetssökande men det är inte garanterat att AF kommer köpa utbildning just för dig; komvux kan ibland ha platser på lastbilschaufför-utb., men det beror på vilken kommun du är skriven i + om vilka som söker samma utbildning (finns ingen som helst garanti på att komma in på utbildningen eller att utbildningen ens kommer finnas att söka till...). Tyvärr är det så. Så, om du fortfarande kan komma in på FT/transport (jag ser på din ålder att du inte är för gammal för gymnasiet) - så är det den säkraste vägen. Och att du samtidigt kommer skaffa dig kunskaper inom andra ämnen också och förhoppningsvis kommer kunna ta ut Examensbevis, vilket ger en bra grund inför framtida yrkeslivet.

    Hänvisningar:
    gymnasieguiden.se/FT/transport
    transportforetagen-tf
    forsvarsmakten.se/kontakt

    Studie- och yrkesvägledare
    • Kskdk : Jag är 18, och går ut handel och administrationsprogrammet i vår. Så den vägen som är möjlig för mig är en vuxen utbildning, och det var med vilken väg jag ska ta då jag vill ha hjälp med
    • Anna : Har du körkort B, för personbil?
    • Anna :

      FråGA syv kan inte ändra på reglerna. Undantag från åldersgränsen på 21 år för lastbilschaufförer ges inom gymnasieskolan. Om du inte vill söka till år1 på gymnasiet till nästan höst, får du vänta på att du blir 21 år och hoppas på att du kommer in på utbildningen på komvux, via AF eller på annat sätt. ... Om att söka till år1 på gymnasiet. I fall du fyller 19 år under kalenderåret 2021, så är det ännu inte för sent, men du får i så fall inte genomgå hela år3 på din nuvarande utbildning. Tråkigt att råda hoppa av gymnasiet, men det kan vara säkraste vägen att gå - alltså att söka till TF/transport år1 till nästa höst. Fyller du 19 år under resten av 2020, och 20 år under året 2021 - då är det för sent. Annars så kan du lägga in ansökan via gymnasieantag. men i fall de ser att du har redan genomgått 3-årig utbildning på ett nationellt program, kommer du inte bli Antagen. Man får inte ha fler än en gymnasial utbildning - på gymnasieskola. :( Var FT/Transport planeras från hösten 2021: se listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?FT/transport