Hej Maria!

    Tråkigt att du får några F betyg och inte uppfyller kraven för gymnasieexamen, men det finns mycket du kan göra i alla fall!

    Mina råd till dig är:

    1. ta reda på när ansökningsperiod till komvux i din kommun (där du är folkbokförd) är och sök kurser på komvux. Du behöver inte alltid läsa exakt samma kurser som du fick F i... beror lite på vad det är för kurser. Vilka kurser får du F i? Då kan jag se om de är obligatoriska för gymnasieexamen. Uppge också vilket program och inriktning du läser, då kan jag ge dig ett bättre svar.

    2. yrkeshögskola kan ta in obehöriga (som undantag i "fri kvot") därför kan du söka till många olika yrkeshögskoleutbildningar även om du har några F på gymnasiet.

    3. du kan söka jobb även om du inte får Examensbevis. Finns inga garantier, men om du är "framåt", positiv, inte kräsen och öppen för olika möjligheter - är det inte uteslutet att du kan få jobb direkt efter gymnasiet. Då jobbar du ett tag och ser sedan vad du vill göra sen.

    4. självstudier med efterföljande Prövningar är också ett alternativ.

    Du kan också göra allt samtidigt - söka till yrkeshögskola, söka till komvux och söka jobb. Får du flera erbjudanden, väljer du sen vad du tackar Ja till.

    Man kan också jobba heltid och läsa på deltid samtidigt - eller tvärtom eller jobba och läsa (båda aktiviteter på deltid).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar

    ANNA