Filip
    Hej!

    Jag bor i Shanghai och går på Brittish international school of Shanghai Puxi. Jag följer en brittisk internationell läroplan som kallas IGCSE. Ämnena som jag läser nu är som vanliga svenska förutom själva svenska språket. Jag har har 18 månader kvar tills jag börjar IB. IB kan man bara läsa två science ämnen, hur gör jag med det tredje pga att jag har läst att alla science ämnen behövs till läkarlinjen (physics, chemistry, biology). Vad måste man ha för poäng när man går ut IB för att kunna komma in på läkarprogrammet och jag vill helst plugga på karolinska institutet.
    • : Tjena Filip! Riktigt skoj att höra att du är intresserad av att plugga till läkare. Jag råkade se ditt inlägg när jag googlade runt och kände att jag var tvungen att svara då jag själv läst IB och sedan tagit mig in på läkarprogrammet här i Sverige.
    • : Så jag gick tillväga var att jag läste Chemistry HL och Biology HL och sedan gjorde jag det som kallas för en prövning i fysik. Detta innebär att man läser in dem kurser på egen hand som man behöver och sedan går man upp på en prövning, det vill säga att man utför dem obligatoriska moment som krävs för att klara av kursen. I mitt fall så innebar det att jag köpte en Fysik A och B bok (motsvarande Fysik 1/2 enl. nuvarande läroplan) för att sedan ha ett par laborationstillfällen och sedan ett slutprov för varje kurs (liknande en final exam). Jag tänkte att de här kanske var ett sätt som skulle kunna passa dig då du kan studera det naturämne du kommer behöva lite på egen hand vid sidan om dina IB-studier och efter det göra en prövning vid tillfälle i Sverige. Utifrån hur reglerna ser ut nu så behöver du läsa Swedish A och åtminstone English B, Mathematics SL (det vill säga inte studies) och även dina Science-kurser på SL nivå. Mitt tips är även att du tittar på att skriva högskoleprovet innan du söker in då du får chansen att söka in via en annan kvot. Mitt tips till dig är att du går in på www.antagning.se och kikar under fliken "Allt du behöver veta" där finner du IB och all information relaterande till hur IB-elever söker till svenska utbildningar. Kolla även på information om vuxenutbildningar på kommunens hemsida för den kommun du brukar vara i för att hitta information om hur du kan komplettera din tredje science-kurs (t ex prövning som jag gjorde). Sist men inte minst så tycker jag att du bör gå in på www.studera.nu och kolla på högskoleprovet då det ger dig möjligheten att söka på en till kvot samt att det kan vara enklare att tampas med än retakes (om man så behöver). Jag ska försöka att kika till tråden ibland för att se om jag kan besvara några frågor som du kan tänkas ha. Lycka till! :)

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, eftersom mitt område begränsar sig till Sverige och till viss del vad man kan göra på IB här i Sverige så blir mitt svar till dig med utgångspunkt vad man kan göra här. I Sverige kan du utan problem läsa till allt du behöver för att söka Läkarprogrammet - man kan ofta läsa till kurser som man behöver. Kanske kan du även på IB i Shanghai lägga till det extra sienceämne? Annars bör du inte ha några problem att komplettera med kurser inom den svenska vuxenutbildningen om du skulle behöva det.

    Via dessa länkar till Antagningen till svenska högskolor kan du läsa mer om hur IB poängsätts - valideras och du kan även kontakta dom för att ta reda på vad som gäller för just dig från den IB skola du läser på i Shanghai.

    https://www.antagning.se/se/start

    https://www.antagning.se/Global/Faktablad%20HSV-VHS/IB-svensk.pdf

    Du kan även via ovan länk se antagningsstatistik till olika program, kurser och högskolor. Antagningspoängen tenderar att ändra sig lite från år till år och man kan aldrig säga vilken exakt poäng du måste ha. Dock är Läkarprogrammet populärt och har under många år haft höga antagningspoäng.

    /Lena, Syv