Eloise

    Hej! Jag ska ha gymnasieval till våren och funderar på att välja ekonomiprogrammet. Men i framtiden vill jag kunna resa mycket och kanske jobba internationellt. Jag funderar då på om det är en passande linje och hur man gör om man skulle vilja jobba internationellt i framtiden. MVH tjej på 15 år:)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Eloise,

    att jobba "internationellt" kan man inom väldigt många olika yrken: ex. Reseledare>>, Flygvärdinna>>, Diplomat>>, Internatinell rättsvetare>>.
    I många yrken jobbar man "mot utlandet", men reser inte (jobbar internationellt från kontoret i Sverige - via Internet, telefon, Skype mm).

    Om du just vill Resa mellan olika länder - så kanske yrken som Utrikeskorrespondent>> och Pressfotograf >> som du behöver fundera på...

    Mitt förslag är att du kikar på många olika yrken på www.framtid.se - och att du satsar extramycket på språkstudier, i första hand i engelska och helst i något/några andra språk också. T.ex om du är intresserad av att resa i Latin Amerika - lär dig spanska; om du är intresserad av Kina - börja läsa kinesiska. Att kunna språk är en oerhört viktig "resurs" och många ggr en förutsättning för att kunna jobba utomlands. Om du idag inte vet i vilken del av världen du vill i framtiden resa och jobba - satsa extramycket på studier i engelska.
    På gymnasiet läser man Engelska 5 på alla nationella program. Man läser Engelska 5 och 6 på alla högskoleförberedande program, inkl.Ekonomiprogrammet >>, som är ett av de högskoleförberedande gymnasieprogram.
    Det finns också en kurs Eng 7 som inte läses som en obligatorisk kurs, men ofta får väljas till som en valbar kurs. Innan du söker till en viss gymnasieskola, fråga om de kan lova att du ska få läsa Engelska 7.