Pan

    Hej! Jag funderar på att byta linje och skola från samhälle i skåne till estet i Värmland (möjligtvis en annan skola i ett annat län). Min fråga är då om jag har rätt till att söka i ett annat län så långt från min bostad och om det finns en möjlighet att skaffa en bostad eller om det finns några andra alternativ till boplats medans man studerar. Finns det någon möjlighet att bo under helger samt veckodagar eller måste jag hålla mig i Skåne där jag bor?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Fram tills du fyller 18 år är det dina vårdnadshavare som bestämmer var du bor. Du får söka till alla gymnasiala utbildningar i hela Sverige men om du kommer in och inte kan pendla till skolan, kanske du inte kan börja läsa pga du får inte bo på en plats som inte vårdnadshavare har godkänt.

    • Jelena :

      Ja, så är det. Håller med Mikael. Tanken med gymnasiestudier är att eleverna ska skaffa sig bra utbildningsgrund och inte att kunna flytta hemifrån. Ibland blir eleven "tvungen" att flytta pga den utb.hen söker till ej finns inom pendlingsavstånd, men då hjälper vårdnadshavare till: ordnar med boende och betalar mellanskillnaden mellan de bidrag som finns att få upp till vad det faktiskt kostar att bo på skolorten. Vad jag förstår går det hur som helst inte "komma undan" billigare än 2.ooo kr/månaden som eleven/familjen får lägga ut "ur egen ficka" pga de kostnader som uppstår överstiger alltid de bidrag man kan få. Är inte vårdnadshavare beredda att hjälpa till på alla sätt, bl.a ekonomiskt, då går det tyvärr inte. :(