Katarina
    Hej,

    Jag är mamma till en nu snart 19-årig son. Han har "tagit studenten" med sina klasskamrater på Samhällsprogrammet i våras. Han saknar tyvärr betyg i vissa kurser, då han varit sjukskriven hela sista terminen. Anledningen kan nog beskrivas som "utbrändhet". I vanliga fall högpresterande, med höga krav på sig själv. Stora sömnproblem och depression. Han har blivit beviljad ett fjärde år på sin gymnasieskola. Vi har fått vissa löften om att dessa studier ska kunna ske till viss del på distans, då själva skolmiljön i sig och tanken att behöva läsa tillsammans med en årskurs "under " sig är ångestskapande i sig. I vissa kurser kvarstår inte mycket, men han har hela MA 2 och Gymnasiearbetet kvar.
    Jag har fått hans medgivande att hålla kontakter med skolan även efter att han fyllt 18.
    Mina frågor är följande:
    X Om Erik inte orkar studera på heltid, vilket knappast är troligt, hur hanteras frågan om studiehjälp.? I CSN s riktlinjer läser jag att det finns några situationer då man inte behöver studéra heltid, men ändå är berättigad heltids studiehjälp:
    - om man är sjuk eller har en funktionsnedsättning och därför inte kan studera på heltid
    - om man läser ett reducerat program
    Kan det fjärde året räknas som reducerat program?

    X Fördelen med att läsa färdigt de kurser där han inte har så mycket kvar i år är ju att han inte behöver läsa om alla moment i kursen. Hur ser det ut om han inte klarar av att läsa in allt under detta året. Behöver han läsa om hela kurser, eller bara de moment han har kvar, om han studerar på Kommunala Vuxenskolan?

    Till sist undrar jag lite kring vilka skyldigheter hans gymnasieskola har? Jag har försökt sedan före skolstart att få besked från såväl rektor och mentor vad min son ska komplettera med, men har inte fått svar ännu. ....
    Mvh
    Katarina

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Katarina!
    Ang. Studiehjälp så går CSN på de uppgifter som skola skickar till dem. Fråga på skolan om din son blir registrerad som elev på heltid eller om han är officiellt beviljad läsa ett reducerat program.
    Ang.kompletteringar så är det lärare i varje ämne som kan svara på det, inte rektor.
    Finns det läkarintyg som sjukskriver din son nu och framåt?vad vill han göra efter gymnasiet?
    Jag återkommer med ett mer utförligt svar senast imorgon.
    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej!
    Det är ett undantag när en elev beviljas läsa fjärde året på gymnasiet och därför finns det inte klara regler.
    Jag råder er boka tid för möte med rektor, syv och mentor plus kanske sjuksköterska och kurator. Bra om alla kan närvara samtidigt. Ni (du) kan redan innan mötet skicka frågor och önskemål till alla inblandade:
    1. Få Studiehjälp -? Här kan skola hänvisa till CSN men eftersom det är skolans rapporter som ligger till grund, kan CSN hänvisa tillbaka till skolan.
    2. Examensbevis -? Är målet att uppnå behörighet till högskola? I så fall är inte ett reducerat program en bra lösning. Man får inte utfärda examensbevis om eleven läste ett reducerat program. Man får Studieintyg som kan på KOMVUX kompletteras till examen. Är det ok? Om inte, så bör ni söka andra lösningar.
    3. Komplettera i olika kurser-? Lärare är de som ansvarar för betygssättning och det är därför lärare som kan svara ang vad behöver kompletteras men du kan be rektor "beordra" lärarna att skriftligt ge svar på kompletteringsfråga och det snarast . Å andra sidan, så kanske är det enklast och bäst att läsa på "vanligt sätt", läsa om hela åk3.
    Fördelar: inga problem med CSN och repetition av termin 1 i åk3 ger din son möjlighet att mjukt komma in i studier och få högre betyg i alla kurser.
    Ang.det att din son "skäms" att läsa med dem som är ett år yngre, är svårare att lösa. Kanske hjälper det att prata med kurator och skolpsykolog och så måste man komma ihåg att det finns flera i varje klass som är äldre än resten pga olika anledningar.
    Hoppas ngt i mitt svar blir till hjälp!
    Bästa hälsningar
    Mikael syv