Adde
    Hur hanteras praktik (generellt) som skäl till studieuppehåll med platsgaranti? Jag har läst på min utbildning i två år.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Adde,
    jag har frågat några kollegor och de, precis som jag, har inte haft någon erfarenhet när en studerande begärde studieuppehåll med platsgaranti för att gå på praktik; det är första gången för oss. Vi tror inte det finns några sammanställda uppgifter om vilka orsaker som "godkändes" vid studieuppehåll och varje högskola och universitet kan också göra i liknande fall Olika bedömningar (lärosätena i Sverige åtnjuter den så kallade "akademiska frihet" och varje lärosäte kan bestämma rätt mycket på plats, lokalt, på sitt eget lärosäte). Och även om samma lärosäte agerade på ett visst sätt för ett tag sedan, kan de sedan dess ha ändrat sitt förhållningssätt, t.ex pga de erfarenheter de tidigare har haft eller pga att det t.ex finns Kanske en lång lista på studerande som vill byta in sig till din utbildning från samma utbildning på en annan ort eller tvärtom - om det ej finns någon som ansökte om att få byta ort. Utbildningarna vill ju inte "dras" med tomma platser mitt i... till tredje året på programmet kan man ju inte anta "vem som helst från gatan"; genom att neka dig studieuppehåll Kanske hoppas ditt lärosäte att du stannar och studerar under nästa år och då slipper de ha en tom plats, för vilken de ej får betalt från staten (det är en ekonomisk förlust) och sedan om du Kanske kommer tillbaka (för att du kanske väljer att inte återvända till din utbildning, trots platsgaranti vid återvändandet)  - så måste din utbildning tacka Nej till de som vill byta ort och komma in på din ort... så, det är, ekonomiskt sett, icke-fördelaktigt för lärosätena, som jag förstår det, att bevilja studieuppehåll; det är också mycket "administration"kring det... det är lättare att avslå och hoppas att du stannar på utbildningen, men du bör definitivt ansöka, om du vill få en chans att få studieuppehåll beviljad. Får du avslag, får du välja vad du vill göra sen... den här situationen kan jämföras med att när man jobbar och vill få tjänstledigt för att testa på ett annat jobb. Det står arbetsgivaren fritt att bevilja eller avslå. Vissa har policy att t.ex aldrig bevilja; andra beviljar "till höger och vänster"... det är alltså helt frivilligt att bevilja eller avslå och kan bero på en mängd olika orsaker, som ej går att på förhand förutse.

    Du måste i detta fallet chansa, om det är viktigt för dig att gå på den praktiken. Men om det är viktigare för dig att bli klar med din utbildning snarast möjlgit - då kanske du kan tänka om och stanna på din utbildning. Varför sökte du praktik mitt i utbildningen när praktiken - om jag förstår dig rätt - ej ingår i ditt program?

    Vänliga hälsningar och, oavsett vad du bestämmer dig för att göra, Lycka till!
    Julia syv