Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, i Malmö finns det Vuxenutbildningen och vuxenvägledning som kommunen erbjuder. Se information om det inkl.kontaktinformation på Malmö/Vux/Contact

    Men du kan redan nu titta på många olika yrken på www.framtid.se där över 2.000 olika yrken presenteras. Det går mycket bättre att genomföra vägledningssamtal om den vägledde har, på förhand, ringat in något yrkesområde hen är som mest intresserad av. Du kan också göra test på framtid.se/yrkestest och se om du kan ha nytta av test-resultatet.
    Du får också gärna kika på olika utbildningsformer - sedan några år finns det KKU, som är kanske den nyaste utbildningsformen i Sverige, men sedan innan finns högskola-universitet och yrkeshögskola samt privata utbildningar. Även folkhögskolorna erbjuder ett antal eftergymnasiala utbildningar, men också profil-kurserna som i vissa fall kan leda till nya jobb-möjligheter.
    Man kan tänka på olika sätt:
    - hitta ett yrke som du har som mål och se sedan vilken utbildning du behöver skaffa dig;
    - hitta en utbildning som du är väldigt sugen på att läsa och se sen vad du kan få för jobb efter den utbildningen.

    Om du är väldigt osäker och inte alls vet vad du i framtiden vill jobba med, då kan det vara bättre att avvakta med det beslutet, försöka få jobb (vilket jobb som helst) och skaffa dig mer arbetslivs- och livserfarenhet och under tiden fortsätta "forska" på fritiden om vilka yrken och utbildningar som kan bli av intresse för dig.