Arna
    Hej!
    Jag behöver lite hjälp med att räkna mitt meritvärde eftersom jag är både med utländsk betyg och har kompletterat på Komvux. Jag ska bara skriva vilka ämne och betyg som jag har.
    Från mitt utländsk betyg(utålande från UHR):
    Kroatiska 7 A
    Biologi 2 A
    Historia 1b A
    Naturkunskap 2 A
    Tyska 3 A
    Engelska 5 A
    Idrött och hälsa 1 A
    Samhällskunskap 1b A
    Matematik 4 A
    Fysik 1b A
    Kemi 1 A

    Från gymnasiet där jag gick på språk intro innan jag började på Komvux:
    Engelska 6 A

    Komvux:
    Svenska som andraspråk 1 B
    Svenska som andradspråk 2 B
    Svenska som andraspråk 3 B

    Prövning:
    Moderna språk kroatiska 4 A
    Fysik 2&Kemi2 är på gång men jag räknar med minst godkänt alltså E
    Engelska 7 är också pågår och där jag räknar med minst C

    Skulle ni kunna räkna utt mitt meritvärde?
    Jag ville plugga till läkare men sen har jag lite ångrat mig pga mina betyg från Sverige och skulle vilja plugga nåt teknisk program. Tror ni att mitt meritvärde kan göra det möjligt?
    Vilket är lågst värde jag kan ha och vilket är högst( om jag kanske får mer än E från fysik2&kemi2 och C från engl7)?

    Tack på förhand,
    Arna
    • Peter : Spontant tänker jag att du bör försöka få så höga betyg du kan på de "återstående" kurser och söka till de utbildnignar som du är intresserad av - och så hoppas vi och håller tummarna för att du kommer in! Till högskola kan du söka upp till 20 olika alternativ. Inom yrkeshögskola kan du söka Oändligt antal alternativ - du söker till varje Yh separat - se utbud på www.yhguiden.se - men vi ska kolla närmare på dina betyg och ska försöka hjälpa dig med räkneskaperna! :)

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    det är mycket viktigt att veta om du har ett fullständigt utländsk betyg, dvs hela din gymnasiekompetens från utlandet eller du har en "icke-avslutad" utländsk gymnasial utbildning. Det är två helt olika situationer.

    För dig med Utländsk gymnasieutbildning gäller det som står på den här sidan - www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutbildning

    Det kan vara rätt så komplicerat. Man måste börja att fastställa - om du har Grundläggande behörighet till högskolestudier, för att om du inte har det, är det meningslöst att räkna på dina betyg: är man inte behörig, då spelar det ingen roll hur höga betyg man har.

    Så, du behöver först och främst få ett tydligt svar på om du har både Grundläggande och Särskild behörighet. Jag gissar på att fysik 2 och kemi 2 kankse krävs för särskild behörighet till just "din" högskoleutbildning - då är du idag ännu inte behörig, i alla fall inte till just den utbildningen.

    Det är den uträkningen och de bedömningar som Antagning.se har som gäller, oavsett vad någon annan säger till dig. Innan du är behörig, kommer inte Antagning.se kunna svara på vad du har för meritvärde.

    Jag vill inte vilseleda dig genom att göra komplicerade uträkningar som sedan kanske inte gäller - för att jag vet inte om du har "fullständig utländs gymnasiekompetens" (och har svenska kurser endast som Komplement) eller du blir behörig på kombinationen av utländska och svenska kurser.

    Det du kan göra är att du tar alla dina betyg till SYV på komvux i den kommunen där du är skriven - och om SYV-en inte vet, kan hen söka experthjälp. Det är mycket bättre om man har betygen "framför näsan" och kan till experten uppge alla detaljer, som experten kan fråga efter... varje liten detalj kan göra skillnad i hur man ska räkna ut meritvärde.

    Du har, alltså tre valmöjligheter:

    1. försöka få så höga betyg du kan i de kurser som du ännu inte har betyg; söka till högskoleutbildning och förlita dig på att Antagning.se räknar rätt på dina betyg - du får svar från Antagning.se om vilket meritvärde du har;

    2. ta dina betyg till SYV på komvux och be honom/henne hjälpa dig;

    3. eller själv "gräva ner dig" i alla regler och paragrafer - börja med att läsa på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutbildning/ och där finns det mycket info och fler länkar.

    Vänligen

    Julia SYV

    • : Hej!
    • : Hej! Jag har nu läst allt ni skrev. Jag tror jag var inte tydlig nog. När det gäller mitt utländska betyg så har jag en avslutad gymnasieutbildning som enligt UHR ger mig behörighet till högre studier här i Sverige. Jag har skaffat mig även grundläggande behörighet genom att läsa på Komvux alltså engelska och svenska. När det gäller särskild behörighet till just den utbildningen jag vill söka till då saknar jag fysik2&kemi2 som jag håller på att skaffa till den 21 juni-den sista kompletteringsdagen. Jag hoppas ni förstår mig bättre nu. Jag undrar om jag måste på något sätt samla mina betyg på en 'plats' för att skicka dem eller det går bra att bara skicka allt jag har? Finns mina Komvux betyg redan i systemet eller jag måste själv ta och skicka dem. Anmälan öppnades igår och jag vill anmäla mig så snabbt som möjligt. Tack för svaret och tack på förhand. Mvh, Arna
    • Anna : Om du har ett fullständigt gymnasiebetyg från utlandet, borde du ha fått Meritvärdering också. Sedan utgår man ifrån den meritvärderingen som UHR har gjort.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    det är inte först till kvarn när det gäller antagning till högskola/universitet i Sverige. Det spelar ingen roll om du gör ansökan idag eller 18 april 2017. Viktigt dock att göra andökan till högskoleutbildning i Sverige senast sista ansökningsdag, som i år är 18 april.

    Skapa konto på www.antagning.se - och du på ditt personnummer kommer på "Mina sidor" se om dina betyg finns där eller inte. Vissa skolor är anslutna till den Nationella Betygsdatabasen; och andra - inte än.

    Om du ser dina betyg på "mina sidor" på din inloggning på www.antagning.se - behöver du i så fall inte ladda upp dem. Om du inte ser ALLA DINA BETYG som krävs för behörighet eller som höjer ditt meritvärde - ladda upp dem. Det är annars bra att ladda upp alla sina betyg. För att det funkar så att Antagning.se räknar in endast de betyget som krävs för behörighet och av dem som INTE krävs för Behörighet, räknar Antagning.se in endast de betygen som Höjer ditt meritvärde.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA