Emelie

    Hej, Jag har pluggat naturbruksprogrammet på gymnasiet. Pluggade t.o.m. extra matte för att bli högskole behörig. Jag har gjort högskoleprovet två gånger och som max landade jag på 0,75. Problemet är att det inte räcker för att komma in på den utbildningen jag vill komma in på: Fysioterapeutprogrammet. Med tanke på att högskoleproven varit inställda i år så undrar jag om det finns något annat sätt att höja mig med mina nuvarande betyg? Jag funderar på att göra prövning i de ämnen jag bara "tog mig igenom för att bli godkänd". Men som jag fattar det så räknas inte alla mina ämnen in... Alternativt plugga kurser som ger meritpoäng (dock EJ matematik). Vad kan jag göra? Vilka kurser kan jag plugga för att höja meritvärdet? Vilka kurser kan jag göra en prövning på för att höja mina poäng? Jag önskar bara att någon SYV kunde sätta sig ner och ge mig konkreta exempel på vad jag kan plugga och hur det kommer påverka mina poäng positivt. Har tidigare haft möte med SYV men får inga KONKRETA svar känner jag. Kopierar in mina betyg: Aktivitetsledarskap C Biologi 1 E Djuren i naturbruket C Djurens biologi E Djurhållning C Engelska 5 C Engelska 6 B Entreprenörskap D Historia 1a1 C Hästkunskap 1 C Hästkunskap 2 C Hästkunskap 3 C Idrott och hälsa 1 B Idrott och hälsa 2 B Matematik 1a D Matematik 2a E Naturbruk B Naturkunskap 1a1 C Religionskunskap 1 C Ridning 1 C Ridning 2 C Ridning och körning C Samhällskunskap 1a1 D Svenska 1 C Svenska 2 B Svenska 3 B Gymnasiearbete E På KOMVUX har jag kompletterat med: Samhällskunskap 1a2 B Naturkunskap 2 C

    • : Hej Emelie! Tråkigt att höra att du upplever att du inte får hjälp av din SYV. Står det gymnasieexamen eller studiebevis på ditt betygsdokument från gymnasiet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    om du fått ut Examensbevis, behöver du höja betygen i de kurser som ingår i ditt examensbevis. Men även meritpoängen ger fördelar.
    Om du inte vill plugga högre mattekurser, då återstår det för meritpoängen - Engelska 7 och Moderna språk 3 och 4.
    Jag skulle i ditt fall söka till komvux läsa engelska 7 och moderna språk. Om du ej läst mod.språk på grundskolan eller läst men ej vill fortsätta med samma språk, sök läsa moderna språk 1 på komvux, sedan mod.språk 2 och sedan 3 och kanske även 4. T.ex om du är nybörjare i tyska språket, så läser man Tyska 1,2,3 och sedan ev. även 4. För franska är det kurserna Franska 1,2,3 och 4. Redan för mod.språk 3 (godkänt betyg) får du + 0.5 meritpoäng. Mod.språk 4 ger ännu + 1.0 meritpoäng.
    För godkända betyg i eng 7 och mod.språk 3och4 får du sammnalagt max meritpoäng som är 2,5.
    Betygen i kurser som ger dig meritpoäng kommer också räknas in i ditt jämförelsetal/snittbetyget. Du vinner därför på att ha så höga betyg som möjligt! Men även om du endast får E i eng 7 och/eller mod.språk 3 och 4, så kommer du ändå få en viss höjning av ditt meritvärde.
    Samtidigt som du läser eng 7 och ev. även moderna språk, försök hitta var du kan anmäla dig till prövningar i de kurser som ingår i ditt examensbevis och i vilka du tror du skulle kunna få högre betyg idag än du fick på gymnasiet. T.ex du har idag D i matte 1a. Du läste efter det matte 2a och fick E betyg. Pga du läste mer matte efter matte 1, så borde du idag kunna få högre betyg i matte 1a än du fick då. Skulle du få C i matte 1a höjs ditt jämförelsetal/meritvärde med + 0.1; skulle du fått B blir höning + 0.2 och skulle du fått A blir höjning + 0.3 (kanske inte så jättemycket men "alla bäckar små"...).
    Jag ser att du har högre betyg i svenska 2 och 3 än du fick i svenska 1. Du borde kunna få högre betyg i svenska 1 idag, än det du fick på gymnasiet. Försök hitta var du kan göra prövning i svenska 1. Skulle du få B i svenska 1, får du höjning med + 0.1 och vid A-betyget blir höjningen + 0.2. Som sagt, "alla bäckar små"... :)
    Störst höjning får du om du får höga betyg i de kurser som ger dig meritpoäng. Men även höjning från E till A i en kurs som ingår i ditt examensbevis - exempelvis Biologi 1 eller djurens biologi, skulle ge dig + 0.4 och höjer du från E till A i både biologi och djurens biologi, får du höjning på + 0.8 vilket är rätt mycket!

    • Emelie : Tusen tack för svaret! Äntligen någon som förklarar grundligt. Men, problemet är om jag söker komvux Engelska 7 (vilket jag vill). Så vill kommunen ha en anledning till varför jag studerar den. Dom godtar inte höja sitt meritvärde som anledning. Man måste ha en bättre ex. "för att få behörighet till denna ubildningen...". Vet dock inte vilka utbildningar som kräver Engelska 7...?
    • Mikael :

      Inga utbildningar i Sverige kräver eng 7. Kan vara ngn utb utomlands som kräver det. Komvux kan inte förbjuda göra ansökan men du kan få Platsbrist som svar.