Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Olivia,

    om du ej redan har max i merit, som är 2.5 - kommer godkänt betyg i matte 3 ge dig 0.5 i merit.
    Du behöver godkänt betyg i matte 3 för att bli behörig till fastighetsmäklarprogrammet, så den kursen måste du - hur som helst- få godkänt betyg i, men du vinner jättemycket på att ha så högt betyg som möjligt i den kursen, för att det betyget kommer också att räknas in i ditt jämförelsetal. Försök få A betyg i matte 3. Läs 3b och inte 3c; detta av 2 anledningar: det är lättare att få högre betyg i 3b än i 3c; och även av den anledningen att b-spår i matten är mer inriktat mot Ekonomi (och c-spår - mot Naturvetenskap).

    Ponera att du får A betyg i matte 3b, så borde du höja ditt meritvärde med ca 0.7 och kommer då upp till 16.7.
    För övrigt, så gäller det att

    1. försöka få 2.5 i merit; om du inte rean har max i merit;
    och/eller
    2. höja betyg i de kurser som du har betyg i, som finns i det dokumentet du fick när du slutade på gymnasiet. Jag gissar på att du har Examensbevis.
    Men du får gärna berätta vilket utbildningsdokument du har.

    Du kan också göra högskoleprovet och då kommer du att prövas även i HP-urvalet.
    Vänligen

    L.

    Liselotte
    • : Tack för bra svar!!
    • Milla : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till med dina studier! *L* Du får också gärna Gilla oss på https://m.facebook.com/fragasyv.se/ - om du vill.
    • : Stämmer, jag har examensbevis. Jag har endast läst matematik 1a och har betyg D. Sedan har jag engelska 5 D, engelska 6 - C. Svenska 1 - D, Svenska 2 - B. Svenska 3 - A. Antar att det är dessa kurser som ger extra merit om jag förstått rätt. Kan det vara värt att läsa om någon av dessa kurser? Eller kan jag läsa till ex matematik 2 utöver matematik 3 som jag kommer att läsa.
    • Anna : Om du har Examensbevis är det Engelska 7, Moderna språk 3 och 4 och högre kurser i matematik som ger meritpoäng, var god kika på https://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser
    • Anna : Matematik 3 bygger på matematik 2. Det är svårt /kanske omöjligt/ att få godkänt betyg i matte 3 om man ej läst matte 2. Innehåll i mattekurser kan du se på www.matteboken.se
    • Anna : Om det är matte 3 som krävs för din högskoleutbildning, och du har examensbevis med matt 1a i, kommer ej betyget i matte 2 räknas in; det är betyget i matte 3 som kommer att räknas in. Men utan att ha läst matte 2 blir det svårt för dig att få godkänt betyg i matte 3 /därför att mattekurser bygger direkt på varandra/.
    Läs alla kommentarer