Anonym

    Hej hej! Om jag har gått natur i gymnasiet men vill höja mina betyg, vad kan jag göra då? Ska jag gå ett natur basår eller är komvux bättre? Mitt mål är att komma in på en bra utbildning, tex läkarprogrammet och jag måste höja några betyg. Tack för svar

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej; naturvetenskapliga basår på högskolenivå påverkar inte meritvärde som räknas ut på gymnasiala betyg. Nat.vet.barår på högskolenivå kan ge Behörighet men de påverkar inte vilket meritvärde man har.
    Att läsa på komvux eller göra prövningar i de kurser som finns i exam.beviset - är ett sätt att höja meritvärde med vilket man konkurrerar om plats på högskoleutb.
    Gör högskoleprovet - då konkurrerar du även i HP-urvalet!