Nelly
    Hej!

    Jag är intresserad av att söka till ekonomi eller civilekonomprogrammet till våren 2021. Mina antagningspoäng ligger runt 13 och är för dåliga för att jag ska kunna konkurrera om en plats på dessa program.

    När man inte får skriva högskoleprovet i år undrar jag om det finns andra alternativ att höja poängen på?

    Jag läste om områdeskurser som kunde ge meritpoäng, kan man läsa upp dessa på komvux?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Det är olyckligt att högskoleprovet ställdes in. Vi hoppas man ska kunna skriva HP under våren 2021.

    Svar på frågan om områdeskurser som du ställer är tyvärr Nej. Saken är den att nya kurser (betygsskala F-A) ger inte meritpoäng som områdeskurser, utan endast de gamla (i betygsskala IG-MVG) och möjlighet att få betyg i de gamla kurserna upphörde under året 2016. Och från antagning till höstterminen 2022 på svenska högskoleutbildningar kommer meritp.för områdeskurserna inte längre räknas med, heller. Så, det är endast om man redan sedan innan har betygen i de gamla kurserna och söker till VT2021, HT2021 och VT2022 som man fortfarande har meritpoängen för områdeskurserna.

    Tips!
    Boka tid med SYV på komvux för att diskutera om du kan höja ditt meritvärde och i så fall hur.
    Kika på andra utbildningar - t.ex på yrkeshögskoleutbildningar.
    Exempel på vilka utbildningar som kan finnas inom yrkeshögskola:
    hermods-yrkeshogskola/redovisningsekonom
    hermods-yrkeshogskola/internationell-handelslogistiker-green-management
    hermods-yrkeshogskola/redovisningsekonom-ostersund
    hermods-yrkeshogskola/internationell-transportlogistiker
    affarshogskolan/facility-management-sthlm
    uddevalla-vuxenutbildning/e-commerce-product-manager-boras
    affarshogskolan/b2b-saljare-orebro
    uddevalla-vuxenutbildning/digital-store-manager
    stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/inkopare-med-strategisk-och-operativ-kompetens
    campus-varberg/logistiker