Erika

    Hur höjer man sina betyg? Har 17 i merit och behöver 20. Bor i Göteborg. Hur går man tillväga? :(

    • : Jag hittade nu hur man går tillväga, men är de prövningar endast nu vid höstterminen? Man kan söka till november men skulle även vilja göra till våren, då jag ska söka till HT2021

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Erika,
    prövningstillfällena tillkännages någon gång (ibland) för en viss tid framåt, och sedan kan ännu en ny period dyka upp på samma webbplats - väldigt olika på olika webbplatser. Så, du får fråga på prövningsenheten i Gbg när de tänker lägge upp ännu en ny prövningsperiod på våren men det kan också vara så att det ännu inte är bestämt och så fort det bestäms, så lägger de upp - så kommer man se det på webbplatsen.
    OBS! du som inte längre är gymnasieelev får göra prövningar i hela Sverige.

    • : Har ni någon uppskattning på hur många betyg man bör höja för att hamna på ungefär 20 i snitt om man har 17?
    • : Fick E på matte 3C och 4C, (kämpade inte med matte) Men kan nog höja mig till ett C om jag börjar plugga
    • Mikael : Om du med "snitt" menar "snittbetyget", alltså jämförelsetalet, då behöver man ha alla A-betygen i kurser som räknas in, för att uppnå det. Om du menar att du vill uppnå meritvärde på 20.0, alltså den siffran som man konkurrerar med som är summan av jämförelsetalet + meritpoängen, då kan man ha alla B-betyg + max antal meritpoäng. Alla B-betyg ger snitt/jämförelsetal på 17.5 och max antal meritpoäng är 2.5, så blir summan 20.0. Men Alla B-betyg menas t.ex hälften A och hälften C.