Ale

    Hej! Är en elev som nyss slutat Gymnasiet och vill höja mitt betyg i svenska 3 för att höja mina meritpoäng. Hur kan jag höja mitt betyg efter gymnasiet? Jag vet att ett sätt man kan höja betygen är vija komvux prövning, måste man då först läsa om hela kursen igen eller kan man göra direkt prövningen efter anmälan?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ale,
    om man anmäler sig till prövning, sköter man förberedelserna på egen hand: det erbjöds inte någon undervisning i kursen (i bästa fall kan man få tid att kunna kontakta handledare och ställa några frågor, men inte ens det kan man alltid förvänta sig). Att läsa en kurs i vilken man har godkänt betyg, på komvux, finns endast en liten chans. Söka läsa kurserna på komvux kan alla göra, men att bli antagen är en annan sak... chansen är liten om man redan har godkänt betyg.
    Så, läsa en kurs på komvux (å ena sidan) och göra Prövning (å andra sidan) - är 2 olika saker. Du kan både söka läsa på komvux och leta var du kan anmäla dig till prövningar. Som icke-gymnasieelev har man rätt att göra prövningar i hela Sverige, i alla de olika städer (behöver inte vara där du är folkbokförd eller bor).
    Däremot om man vill läsa en kurs på komvux, då är det till den kommunen där man är folkbokförd, som man vänder sig.