Johan
    Varför är intagn.poängen ofta lägre i BII än i BI?
    Det är alltså lättare att komna in om du måste komplettera eller ?
    Med vänlig hälsning,
    Johan

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Menar du någon specifik utbildning? Generellt sett är ofta lättare att komma in i direktgruppen, BI. Men till vissa högskoleutbildningar ibland kan slumpa sig så att det flera ggr i rad blir lättare att komma in i BII. Antal platser per urvalsgrupp fördelas utifrån antal behöriga sökande. Om det är väldigt många som prövas i BII får de fler platser till den gruppen.

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Du skriver ”om man måste komplettera ” men många kompletterar för att höja sitt meritvärde och inte för att de är obehöriga. Du borde också kunna höja ditt meritvärde (även en väldigt liten höjning kommer placera dig i BII).