Hanna
    Hej! Jag har läst om många människor som har full behörighet i matte/no + teknik, alltså är det fler än 3 ämnen som erbjuds till grundskolelärare. För att maximera mina chanser att få jobb skulle jag vilja bli lärare i no och matematik. Men hur ska jag då gå tillväga då man endast högst kan välja tre ämnen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Linnéa!
    Lärarutbildningen har genomgått ett antal reform på senare tid.
    Det som gäller för dig, som ännu inte är utbildad lärare är följande:
    det finns två vägar att gå för att uppnå lärarbehörighet -
    1. söka till ett program och för grundskolelärare är det då tre ämnen man väljer
    eller
    2. läsa högskolepoäng i varje ämne och sedan söka till KPU (kompletterande pedagogisk utbildning) för att bli behörig att undervisa i de ämnena som man redan har godkända högskolepoäng i.

    Om man väljer den andra vägen, kan man bli behörig i ett stort antal ämnen men man får med det längre utbildningstid på högskolan (vill du bli behörig i fyra ämnen i stället för tre, tar det 6 år i stället för 4,5 år att läsa på heltid).
    Om man tänker på att under den här extra utbildningstiden (1,5 år) att man inte har någon lön utan troligtvis lånar pengar (lånedel av Studiemedel) - då kanske man kommer fram till att det inte är "lönt" att satsa på att bli behörig i flera ämnen.
    Ett alternativ är att kanske läsa på mer än heltid. Det är inte ovanligt att folk läser på 150% d v s 45 högskolepoäng per termin. På så sätt kortar man utbildningstid, men man får tänka på att inte bränna ut sig. Kanske kan man läsa på mer än heltid någon termin men ej under flera år i rad.

    Önskar dig lycka till!
    ANNA